لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۴

دنیا: سرمنشی ناتو می‌گوید از وضعیت افغانستان چشم‌پوشی شده نمی‌تواند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل علاوه بر مسایل دیگر بیشتر در مورد سفر منشی عمومی ناتو به کابل مطالبی را به نشر سپرده‌اند.

  • دنیا

روزنامۀ دنیا به نقل از ینس ستولتبنرگ منشی عمومی ناتو نوشته‌است از وضعیت کنونی افغانستان چشم‌پوشی شده نمی‌تواند و آنان به‌خاطر بهتر ساختن وضعیت با حکومت این کشور تلاش می‌کنند.

روزنامه نوشته‌است، آقای ستولتنبرگ در رابطه به افزایش تلفات نیروهای امنیتی افغان ابراز نگرانی کرده و از نهاد‌های امنیتی افغان خواسته‌است تا میزان تلفات نیروهای امنیتی را کاهش دهند.

روزنامه به نقل از سرمنشی ناتو نوشته‌است، تا زمانی‌که از وضعیت افغانستان اطمینان حاصل نکنند به حضور‌ شان در این کشور ادامه می‌دهند.

در روزنامه آمده‌است، منشی عمومی ناتو از پروسه صلح افغانستان حمایت کرده و گفته‌است که باید تمام این پروسه به مالکیت افغان‌ها انجام شود.

در مطلب به نقل از رئیس جمهور غنی نوشته شده که در افغانستان علاوه بر طالبان مسلح برخی گروه‌های تروریستی دیگر هم فعالیت دارند، اما تلاش‌های صلح نیز به شدت جریان داشته و این تلاش‌ها بالاخره عامل یک راه حل سیاسی خواهد شد.

  • هیواد

روزنامه هیواد نیز در سرمقاله‌اش در مورد سفر منشی عمومی ناتو اشاره کرده و نوشته‌است که در نشست مشترک خبری آنان یکبار دیگر از پاکستان خواسته‌اند تا علیه تروریزم مبارزه نماید.

سرمقاله نویس نوشته‌است، منشی عمومی ناتو با اشاره به پاکستان گفته‌است که باید آن کشور به هراس افگنان پناه ندهد.

در سرمقاله آمده‌است، رئیس جمهور غنی از رهایی ملا برادر از سوی پاکستان استقبال کرده، اما گفته‌است که این بسنده نیست و باید آن کشور در راستای مبارزه با تروریزم عملاً سهم بگیرد.

  • مسیر

اما روزنامه مسیر، تفویض مدال‌های عالی دولتی از سوی رئیس جمهور غنی به شماری از مقامات امنیتی را مورد انتقاد قرار داده و نوشته‌است که چنین مدال‌ها معمولاً به کسانی داده می‌شود که نوآوری‌ها و کارهای بی‌سابقه انجام داده باشند.

در سرمقاله آمده‌است، این مدال‌ها تنها به‌خاطر بیشتر شدن حامیان رئیس جمهور در انتخابات آینده ریاست جمهوری داده شده‌است.

سرمقاله نویس نوشته‌است، رئیس جمهور غنی باید هر چیز را بی‌ارزش و شکار معامله‌های سیاسی نکند، بلکه برای افرادی این مدال‌ها را بدهد که به طور واقعی به مردم خدمت کرده‌ باشند.

  • اصلاح

روزنامه اصلاح روی اظهارات محمد طاهر اشرفی رهبر شورای علمای دینی پاکستان تبصره کرده که گفته‌است پس از کشته شدن مولانان سمیع‌الحق جهاد در افغانستان خاتمه نیافته، بلکه جنگ بیشتر می‌گردد.

روزنامه نویس نوشته‌است، مولانا اشرفی این سخنان را به‌خاطر دشمنی‌شان با افغانستان بیان کرده‌است.

به باور سرمقاله نویس، در حالی‌که علمای دینی به سطح جهان جنگ در افغانستان را حرام دانسته‌اند، اما مولانا اشرفی آن را جهاد دانسته و با این تروریزم بین‌المللی را در جنگ افغانستان تشویق می‌کند.

در سرمقاله گفته شده، این نظر رهبر شورای علمای پاکستان نه، بلکه موقف پاکستان در برابر افغانستان را نشان می‌دهد.

در پایان سرمقاله از شورای علمای افغانستان خواسته شده‌است که با الفاظ شدید این اظهارات را محکوم نموده و هم‌چنان به علمای جهان اسلام هم این شکایت را برسانند.

XS
SM
MD
LG