لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۵

جریان سیاسی اجندای ملی افغانستان از تلاش‌های امریکا برای تامین صلح استقبال کرد


جریان سیاسی اجندای ملی افغانستان از تلاش های امریکا برای تامین صلح در افغانستان استقبال کرده و آن‌را یک اقدام نیک برای تامین صلح در کشور می‌داند.

جریان سیاسی اجندای ملی در حالی‌که طولانی شدن چند دهه جنگ در کشور را یک مسئله نگران کننده می‌خواند اما از تلاش اخیر امریکا برای تامین صلح در افغانستان استقبال می‌کند.

احمد ولی مسعود مؤسس این جریان سیاسی به روز پنجشنبه در نشست که به هدف دریافت راه‌های رسیدن به صلح دایمی در افغانستان از سوی این جریان برگزار شده بود گفت تلاش‌ها برای صلح باید همه جانبه بوده بقای افغانستان در آن حفظ گردد.

احمد ولی مسعود
احمد ولی مسعود

او افزود:

"امروز که ایالات متحده امریکا آماده شده می‌گوید که می‌خواهد در افغانستان صلح را تأمین کند ما از آن استقبال می‌کنیم اما از ابتدای خوب است که ما صدای خود را برسانیم که منظور ما از صلح چیست؟ منظور ما از صلح تنها توقف جنگ نیست، بلکه منظور ما از صلح رسیدن مردم ما به عدالت اجتماعی، ثبات سیاسی، وفاق ملی، آرامش و حفظ بقای ملی کشور ما می‌باشد."

وی همچنان تاکید کرد که نقش مردم افغانستان در تلاش های صلح نباید نا دیده گرفته شود، زیرا به گفته وی مردم افغانستان نقش اساسی را در گفتگوهای صلح داشته و آنان باید در همه مسایل در جریان گذاشته شوند.

اما وی در عین حال از برنامه های حکومت در راستای صلح انتقاد کرده و می گوید هیچ تلاش موثری را در این راستا انجام نداده است چیزی که حکومت وحدت ملی افغانستان همواره از تلاش‌هایش برای تامین صلح سخن گفته و آن‌را پُردست‌آورد خوانده است.

احمد ولی مسعود این اظهارات را در نشست که جهت دریافت راه‌های رسیدن به صلح دایمی در افغانستان به شرکت شماری از سیاسیون و مقامات حکومت پیشین افغانستان از سوی جریان سیاسی اجندای ملی در کابل برگزار شده بود بیان کرد.

در این نشست رنگین داد فرسپنتا مشور امنیت ملی حکومت رئیس جمهور کرزی گفت که طالبان امروز نفوذ بیشتر داشته و با آنان گفتگو صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به نشست آینده مسکو در مورد صلح گفت که افغانستان درگیر رقابت‌ها بین کشورهای منطقه بوده و باید افغانستان در دراز مدت از این رقابت بیرون آورده شود و تلاش صورت گیرد تا استراتژی در این خصوص آماده گردد زیرا به باور وی این راه افغانستان را به هدف نرسانده‌است.

قرار گزارش‌ها انتظار می‌رود فردا جمعه نشست در مورد صلح افغانستان در مسکو به میزبانی روسیه نیز برگزار گردد اما وزارت خارجه افغانستان از عدم حضور نماینده حکومت افغانستان در این نشست خبر داده‌است.

از سوی دیگر ایالات متحده امریکا در ادامه تلاش‌هایش برای تامین صلح در کشور چند قبل زلمی خلیل‌زاد را به حیث نماینده خاص امریکا در بخش صلح افغانستان تعیین کرد و آقای خلیل‌زاد به این هدف سفرهای را به شمول پاکستان به برخی کشورها انجام داد.

در این حال از گفتگوها میان طالبان مسلح و امریکا نیز سخن زده شده و برخی سیاسیون افغان نسبت به پیشرفت‌های این گفتگوها خوشبین اند.

محمد عمر داوودزی وزیر پیشین داخله افغانستان و عضو شورای حراست و ثبات در این نشست بدون دادن جزئیات در مورد پیشرفت این گفتگوها گفت:

عمر داوودزی
عمر داوودزی

او افزود:

"در گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان یک کمی پیشرفت ها است، می‌بینم که طالبان نیز دفتر قطر خود را تغییر می‌دهند و سطح‌اش را بالا می‌برند، امیدواری است من خبردارم که پیشرفت‌های وجود دارد."

آقای داوودزی با اشاره به تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد در مورد پیشبرد گفتگوهای صلح تاکید می‌کند که آقای خلیل‌زاد باید در تلاش های که انجام می‌دهد نقش حکومت و مردم افغانستان را نیز در نظر گفته در مورد پیشبرد پروسه صلح با آن‌ها مشوره نماید.

وی همچنان تأکید می‌کند که برای رسیدن به یک صلح دایمی باید فضای اعتماد میان حکومت افغانستان و طالبان به وجود آمده و زمینه برای گفتگوهای بین الافغانی فراهم گردد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG