لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

شورای صلح افغانستان اشتراک نماینده امریکا در نشست مسکو را یک گام مهم خواند


یک هیئت شورای عالی صلح افغانستان به هدف اشتراک درین نشست دیروز به روسیه سفر کرد.

شورای عالی صلح افغانستان اشتراک نماینده امریکا را در نشست مسکو یک گام مهم می‌خواند.

این نشست در مورد صلح افغانستان به میزبانی روسیه امروز در مسکو برگزار می‌شود.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور و عضو هیئت اجرائیه شورای عالی صلح دیشب در صحبت با رادیو آزادی نسبت به نتایج نشست مسکو ابراز خوشبینی کرد.

محمد اسماعیل قاسمیار
محمد اسماعیل قاسمیار

وی گفت:

"برای ما اشتراک امریکا نشانه خوبی است و نشان می دهد که اراده محکم وجود دارد. ما قبلاً هم گفته بودیم که تعیین آقای خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا در امور صلح و مصالحه افغانستان و گام های که بر می‌دارد این همه نشانه‌های یک اراده سیاسی قوی برای رفع مشکل و به اصطلاح حل معضل افغانستان از طریق تلاش‌های سیاسی و مذاکرات بین الافغانی است. اشتراک امریکا در نشست نشست مسکو برای ما یک علامه خوبی است."

ایالات متحده امریکا گفته است که یک نماینده سفارت این کشور در روسیه در نشست مسکو اشتراک خواهد کرد.

رابرت پولادینو معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا به روز چهارشنبه در یک نشست خبری در واشنگتن گفت که امریکا نماینده‌اش را در هماهنگی با حکومت افغانستان به این نشست می‌فرستد.

او افزود:

"در ارتباط به یک نماینده امریکا من می توانم به شما بگویم که در هماهنگی با حکومت افغانستان سفارت امریکا در مسکو یک نماینده خود را به سطح کاری خواهد فرستاد تا بحث ها را نظارت کند. ایالات متحده آماده است تا با تمام جوانب علاقه‌مند در راستای حمایت و تسهیل یک پروسه صلح کار کند."

وی در عین حال گفته که امریکا این را واضحاً ابراز کرده است که هیچ حکومتی به شمول روسیه نمی تواند جای حکومت افغانستان را در گفتگوهای مسقتیم با طالبان بگیرد.

از سوی دیگر ماریا زخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه به روز پنجشنبه گفت که نماینده سفارت امریکا در مسکو در نشست امروز در بارۀ صلح افغانستان به حیث ناظر اشتراک می کند.

وزارت خارجه افغانستان گفته است که نماینده حکومت این کشور در نشست مسکو اشتراک نمی کند و شورای عالی صلح به عنوان یک نهاد مستقل درین نشست شرکت می‌نماید.

یک هیئت چهار نفری شورای عالی صلح به ریاست حاجی دین محمد معاون این شورا دیروز عازم روسیه شد.

از سوی دیگر طالبان نیز از فرستادن یک هیئت این گروه به نشست مسکو خبر داده اند.

طالبان در یک اعلامیه گفته اند که هدف این کنفرانس گفتگوی صلح نیست بلکه در آن راه‌های حل معضله افغانستان جستجو می‌شود.

طالبان در یک اعلامیه گفته اند که هدف این کنفرانس گفتگوی صلح نیست بلکه در آن راه‌های حل معضله افغانستان جستجو می‌شود.

قرار بود نشست مسکو در اوایل ماه سپتمبر امسال برگزار شود اما پس از آن به تعویق افتاد که حکومت افغانستان از اشتراک درین نشست خودداری کرد.

حکومت افغانستان در آن زمان تأکید کرد که هر نشست در مورد صلح این کشور به رهبری و مالکیت افغان‌ها برگزار شود.

در همین حال رئیس جمهور اشرف غنی شام دیروز با شماری از فعالان سیاسی و مدنی در ارگ دیدار کرده و دیدگاه‌های آنان را در مورد پروسه صلح شنیده است.

آقای غنی درین دیدار بر اهمیت مشورت با اقشار مختلف در رابطه به روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها تأکید کرده و گفته که این روند نیازمند اجماع ملی است.

XS
SM
MD
LG