لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۵

کمیسیون انتخابات: تقویم انتخابات آینده ریاست جمهوری احتمالاً فردا اعلان خواهد شد


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، با در نظرداشت پیشنهادات احزاب و جریان های سیاسی، جامعه مدنی و نهادهای ناظر انتخاباتی در تقویم انتخابات ریاست جمهوری آینده، این تقویم آمده شده و احتمالاً فردا اعلان می گردد.

عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی این کمیسیون روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، مسوده تقویم انتخابات ریاست جمهوری نهایی گردیده و هیچ مانع بزرگی در برابر برگزاری این انتخابات وجود ندارد.

او افزود:

"خوشبختانه شماری از نهادها و جریان ها دیدگاه ها و نظریات شان‌را شریک ساختند و فعلاً مسوده تقویم انتخابات ریاست جمهوری نهایی شده و به زودی یعنی احتمالاً فردا اعلان خواهد شد و کارها مطابق تقویم انتخابات ریاست جمهوری عمل خواهد شد."

آقای ابراهیمی همچنان گفت، روند ثبت نام نامزدان انتخابات آینده ریاست جمهوری به تاریخ ۲۴ قوس سال جاری میلادی آغاز الی ماه جدی همین سال ادامه خواهد یافت.

به گفته آقای ابراهیمی، این کمیسیون هر نوع آماده‌گی تخنیکی را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده دارد تا یک انتخابات شفاف و عادلانه در کشور برگزار گردد.

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات، تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را ۳۱ حمل سال ۱۳۹۸ اعلام کرده بود.

این سخنان در حالی مطرح می گردد که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال ۲۰۱۴ میلادی به خاطر اتهام‌ها در مورد تقلب گسترده با مشکل مواجه گردیده و بلاخره محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله با میانجیگری جان کری وزیر خارجه پیشین ایالات متحده امریکا روی تشکیل حکومت وحدت ملی به توافق رسیدند.

حالا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می گوید، کمیسیون مستقل انتخابات باید با آماده‌گی کامل این انتخابات را برگزار نماید تا مشکلات و تقلب های گسترده انتخابات ریاست جمهوری گذشته در این انتخابات تکرار نگردد.

یوسف رشید رئیس اجرایی این بنیاد روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

یوسف رشید
یوسف رشید

او افزود:

"تقویم شاید اعلان شود اما ما زیاد روی تاریخ برگزاری انتخابات مطمئین نیستیم بنابر همین پراگنده‌گی‌ها و ادامه روند بازشماری و بحث تصفیه آرای پاک و ناپاک انتخابات پارلمانی سبب خواهد شد که کمیسیون مستقل انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری را به تاخیر بی اندازد."

آقای رشید می‌گوید، مشکلات در انتخابات ریاست جمهوری گذشته اعتبار مردم را خدشه دار کرده بود و حالا باید کمیسیون با آوردن اصلاحات تلاش نماید تا انتخابات ریاست جمهور آینده را به گونه شفاف برگزار نماید تا افغانان با اعتماد کامل به پای صندوق های رای بروند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG