لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۷

آرمان ملی: نشست مسکو بی‌نتیجه پایان یافت


روزنامه‌های چاپ امروز کابل علاوه بر مسایل دیگر بیشتر در مورد نشست مسکو مطالبی را به نشر سپرده‌اند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش نشست مسکو را ناکام خوانده‌است.

در سرمقاله آمده‌است، روسیه بالای این نشست که از مدت‌ها کار کرده بی‌نتیجه پایان یافت.

به باور سرمقاله نویس، حالا لازم است تا امریکا در این مسئله دست بکار شود و اجازه ندهد که روسیه بیشتر از این در مسئله صلح افغانستان دخیل شود.

زیرا به گفته وی، روسیه در بربادی افغانستان و مردم این کشور دخیل است و ما باید از این مسئله چشم پوشی نکنیم.

در ادامه این مطلب آمده‌است، ما باور داریم که امریکا از برنامه زلمی خلیل‌زاد حمایت نموده آنرا تقویت کرده می‌تواند.

این یک فرصت مناسب برای افغانستان است و ما امیدوار هستیم که این تلاش‌ها زمینه مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح را فراهم نماید.

مسیر

روزنامه مسیر هم در سرمقاله‌اش نوشته‌است، حکومت افغانستان از نشست مسکو ناراضی به نظر می‌رسد و فکر می‌کند که از این نشست طالبان مسلح به نفع خود استفاده کرده‌اند.

در سرمقاله آمده‌است، اشتراک نماینده طالبان مسلح در نشست مسکو و عدم اشتراک حکومت افغانستان در این نشست، واقعاً حکومت را کمرنگ ساخته‌است و این بار اول است که طالبان مسلح در چنین یک نشست شرکت کرده و موقف خود را قوی می‌سازند.

سرمقاله نویس نوشته‌است، عدم اشتراک حکومت افغانستان بنابر هر دلیل در این نشست به ضرر آن بوده و به سطح داخلی و بین‌المللی مورد انتقاد قرار گرفته‌است.

به باور سرمقاله نویس، برای حکومت افغانستان و طالبان مسلح لازم است تا از خودخواهی گذشته و بخاطر صلح انعطاف پذیر بوده و قربانی بدهند و بخاطر خاتمه دادن به جنگ با یکدیگر رقابت کنند.

هیواد

در عین حال روزنامه هیواد نیز در رابطه به همین موضوع در سرمقاله‌اش نوشته است که حکومت افغانستان و مردم جنگ زده این سر زمین از هر نشست و تلاش در مورد صلح حمایت می‌کنند.

اما به باور سرمقاله نویس، مشروط بر این که زیر کاسه نیم کاسه نباشد و این نشست شکار خواست‌های دشمنان تاریخ نگردد.

در ادامه آمده‌است، به باور ما تلاش‌های صلح زمانی موفق می‌گردد که علاوه بر افغانستان تمام کشورهای دخیل از خود آغاز کرده و از ادامه جنگ دست بردارند.

روزنامه نوشته است، هیچ کس نمی‌تواند به اراده مردم افغانستان صدمه وارد کند، بخاطر صلح از هر راه ممکن تلاش می‌شود و بالاخره افغانان در این عرصه موفق می‌شوند.

XS
SM
MD
LG