لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

نیویارک تایمز: طالبان مسلح به قتل‌های گروهی نیرو های خاص افغان ادامه می‌دهند


چند رسانۀ جهان به حمله انتحاری روز دوشنبه در مرکز شهر کابل و اعتراض‌ها در پایتخت تمرکز کرده اند.

  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست نوشته که حمله کنندۀ دوشنبه، باز هم قصد داشت اعتراض‌های شیعه‌یان را هدف قرار بدهد.

به نوشته روزنامه، اعتراض کننده‌ها از یکشنبه شب در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری تظاهرات مسالمت‌آمیز را آغاز کردند.

خواست آن‌ها اقدام‌های جدی و عملیات وسیع بر ضد طالبان در ولسوالی‌های مالستان و جاغوری غزنی و ولسوالی خاص اُرزگان ولایت اُرزگان بود.

اعتراض کننده‌ها از یکشنبه شب در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری تظاهرات مسالمت‌آمیز را آغاز کردند.
اعتراض کننده‌ها از یکشنبه شب در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری تظاهرات مسالمت‌آمیز را آغاز کردند.

در حملات اخیر طالبان بر این سه ولسوالی، علاوه بر نیرو های امنیتی، تلفاتی به غیر نظامیان که اکثریت‌شان هزاره‌ها استند، وارد شده است.

واشنگتن پُست: در حملات اخیر طالبان، علاوه بر نیروهای امنیتی، تلفاتی به غیر نظامیان که اکثریت‌شان هزاره‌ها استند، وارد شده است.

​واشنگتن پُست در این مورد نوشته که در دو هفته اخیر، ده‌ها سرباز افغان در ولایت‌های غزنی و اُرزگان کشته شده اند، اما امنیت نسبی هم به این مناطق باز نگشته است.

روز دوشنبه، شاه حسین مرتضوی از سخنگویان ریاست جمهوری افغانستان در فیس‌بوکش نوشت که نیرو های تازه نفس و قوای هوایی به ولسوالی‌های مالستان و جاغوری غزنی رسیده اند.

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ امریکایی نیویارک تایمز نوشته است، طالبان مسلح به قتل‌های گروهی نیروهای خاص افغان ادامه می‌دهند و یک ولسوالی مصون سقوط می‌کند.

روزنامه در مورد ولسوالی جاغوری ولایت غزنی نوشته که سربازان و افسران پولیس ملی افغانستان، با چشم‌های اشک‌آلود شاهد انتقال جسد های همکاران‌شان از این ولسوالی بوده اند.

نیویارک تایمز: سربازان و افسران پولیس ملی افغانستان، با چشم‌های اشک‌آلود شاهد انتقال جسد های همکاران‌شان از این ولسوالی بوده اند.
نیویارک تایمز: سربازان و افسران پولیس ملی افغانستان، با چشم‌های اشک‌آلود شاهد انتقال جسد های همکاران‌شان از این ولسوالی بوده اند.

به نوشته نیویارک تایمز، چهار روز پیش از مرگ‌شان، نیرو های خاص افغانستان توسط طیاره‌ها به ولسوالی جاغوری منتقل شدند تا یکی از مصون‌ترین مناطق روستایی را از حملات طالبان شورشی نجات دهند.

بیشترین جمعیت این ولسوالی را هزاره‌ها تشکیل می‌دهند.

روزنامه در تبصرۀ نوشته که خط مقدم جبهه صبح زود یکشنبه در هم شکست و خطر سقوط مکمل ولسوالی جاغوری به دست طالبان مسلح بیشتر شد.

نیویارک تایمز: ۳۰ تن از نیرو های کماندو و ۵۰ پولیس و نیروی محلی از یکشنبه تا دوشنبه در ولسوالی جاغوری کشته شده اند.

همین تهدید ها، صد ها تن را به جاده‌های شهر کابل سرازیر ساخت و اعتراض کننده‌ها از دولت خواهان توجه جدی برای ولسوالی‌های جاغوری و مالستان ولایت غزنی و ولسوالی خاص اُرزگان ولایت اُرزگان شدند.

یک گروه کوچک از خبرنگاران روزنامه نیویارک تایمز اخیراً به ولسوالی جاغوری رفتند و وضعیت را به چشم خود دیدند.

روزنامه به نقل از مقام‌های ولایت غزنی گزارش داده که ۳۰ تن از نیرو های کماندو و ۵۰ پولیس و نیروی محلی از یکشنبه تا دوشنبه در ولسوالی جاغوری کشته شده اند.

ناظر حسین یک قوماندان نیرو های محلی که در جنگ‌های جاغوری زخمی شده، به روزنامه گفته است، قتل عام سربازان ادامه دارد و اگر به زودی در مورد این ولسوالی تصمیم نگیرند، خطر سقوط مکمل آن به دست طالبان وجود دارد.

نیویارک تایمز: ولسوالی جاغوری سرک‌های پخته ندارد، اما مردم آن صلح دوست اند و امنیت در این ولسوالی تأمین بوده است.
نیویارک تایمز: ولسوالی جاغوری سرک‌های پخته ندارد، اما مردم آن صلح دوست اند و امنیت در این ولسوالی تأمین بوده است.

به نوشته نیویارک تایمز، ولسوالی جاغوری ولایت غزنی با شش صد هزار جمعیت، سرک‌های پخته و برق ندارد، اما مردم آن به خاطر صلح‌آمیز بودن‌شان و امنیت این ولسوالی شهرت دارند.

شماری از باشنده‌های جاغوری به نیویارک تایمز گفته اند که به‌خاطر ندارند چی زمانی برای آخرین بار قتل و یا یک دزدی جدی در این ولسوالی صورت گرفته بود.

اما با خرابی وضعیت امنیتی، روزنامه نوشته است: در کنار همه مشقت‌ها، کرایه سفر از جاغوری که در گذشته حدود پنجاه دالر برای یک نفر بود، این روز ها تا سه صد و پنجاه دالر افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG