لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

تبصرۀ شماری از روزنامه‌های کابل روی موضوعات داغ روز


روزنامه‌های چاپ امروز کابل مقاله و سرمقاله‌های‌ شان را روی مسایل مهم در کشور نوشته‌اند.

  • آرمان ملی

روزنامۀ غیر دولتی آرمان ملی در مطلب خود نوشته‌است که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان با عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور هم ملاقات کرده‌است.

روزنامه می‌نویسد که در این ملاقات هر دو طرف روی وضعیت جاری امنیتی، سیاسی، انتخابات ریاست جمهوری و پروسه صلح گفتگو کرده‌اند.

در مطلب این هم آمده‌است که جنرال عبدالرشید دوستم به زلمی خلیل‌زاد گفته‌است که وی در بخش پروسۀ صلح نقش مفید را بازی کرده می‌تواند.

وی تأکید کرده‌است که در کنار شورای عالی صلح برخی از احزاب و شخصیت‌های سیاسی نیز باید در پروسه صلح سهیم ساخته شوند.

  • ویسا

روزنامه غیر دولتی ویسا در یک مطلب خود نوشته‌است که روسیه می‌گوید، امریکا مشکل افغانستان را حل کرده نمی‌تواند.

ویسا نوشته‌است که ضمیر کابلوف نمایندۀ خاص روسیه برای افغانستان گفته‌است که روسیه در پی هیچ رقابتی با امریکا در افغانستان نیست، اما از سرحدات و منافع ملی خود دفاع می‌کند.

در ادامۀ مطلب آمده‌است که کابلوف در یک نشست خبری در روسیه گفته‌است که امریکا مشکلات افغانستان را حل کرده نمی‌تواند، بلکه خود مشکل آفرینی می‌کند.

در مطلب هم‌چنان آمده که کابلوف گفته‌است طالبان برای شرکت در نشست دوم مسکو نیز آماده‌گی نشان داده‌اند، اما نویسندۀ مطلب نوشته‌است که در مورد نشست دوم مسکو جزئیات در دست نیست.

  • دنیا

روزنامه غیر دولتی دنیا در یک مطلب خود به نقل از شماری کارشناسان نوشته‌است که با وضع تعزیرات امریکا بالای ایران استراتژی جنگی طالبان نیز تغییر کرده‌است.

در مطلب آمده‌است که این در ۱۷ سال گذشته نخستین بار است که طالبان به شمول جاغوری و مالستان ولایت غزنی بالای مناطق هزاره نشین حمله کرده‌اند.

نویسندۀ مطلب این را نیز نوشته‌است که کارشناسان می‌گویند، پس از وضع تعزیرات تازه امریکا بالای ایران مناطقی در افغانستان با ناامنی‌ها روبه‌رو می‌باشند که امریکا آن‌ها را در دورۀ مأموریت‌اش، مناطق امن در سطح افغانستان می‌داند.

  • اصلاح

روزنامه دولتی اصلاح در پیوند به موضوعی نوشته‌ که محمد اشرف غنی گفته‌است امنیت ولسوالی‌های یاد شده تأمین می‌گردد و به همین هدف نیروها به آن مناطق فرستاده شده‌اند.

روزنامه دولتی اصلاح به نقل از شریف یفتلی لوی درستیز افغانستان نوشته‌است که حالا وضعیت در آن مناطق تحت کنترول قرار دارد.

XS
SM
MD
LG