لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

شورای صلح: در نشست مسکو از طالبان خواسته شد تا وارد مذاکرات صلح با کابل شوند


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که هیئت این شورا در نشست مسکو به صراحت گفته است که نباید صلح در افغانستان تحت تأثیر رقابت‌ها قدرت‌های بزرگ جهان باشد.

عزیز الله دین محمد معاون این شورا که ریاست هیئت از جانب افغانستان در این نشست را داشت روز سه‌شنبه «۲۲ عقرب ۱۳۹۷» در یک نشست خبری گفت که آنان روی ختم جنگ، پیشبرد اجندای صلح به رهبری افغان‌ها و همکاری اشتراک کننده‌گان در گفتگو‌های مستقیم صلح میان حکومت و طالبان تأکید کرده‌اند.

آقای دین محمد افزود که در نتیجه‌گیری این نشست اشتراک کننده‌گان به خواست نماینده‌های شورای عالی صلح مُهر تأیید گذاشتند و از نماینده‌های طالبان خواستند تا مستقیماً وارد مذاکرات صلح با حکومت افغانستان شود.​حاجی عزیز الله دین محمد

​وی می‌گوید:

"خوشبختانه در نتیجه‌گیری نشست گفته شد که تمام کشور‌ها از خاتمه یافتن جنگ در افغانستان و گفتگو‌های صلح به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کنند، هم‌چنان پشتیبانی‌شان را ابراز کردند و هم‌چنان از طالبان مستقیماً خواستند تا وارد مذاکره با حکومت افغانستان شوند."

نماینده‌گان طالبان و شورای عالی صلح افغانستان روز جمعه گذشته به میزبانی روسیه در مسکو با هم دیدار کردند.

در این نشست به‌گفته شورای عالی صلح، نماینده‌گان ده کشور به شمول روسیه، پاکستان و نمایندۀ سفارت امریکا در روسیه، اشتراک کرده بودند.

دولت افغانستان از اشتراک در این نشست خودداری کرده بود، اما هیئت شورای عالی صلح به گونه مستقلانه از آدرس این شورا در این نشست اشتراک کرد.

هرچند در این نشست تأکید بیشتر به آغاز گفتگو‌های بین‌الافغانی میان طالبان و حکومت افغانستان بود، اما هیئت طالبان برای آغاز مذاکرات، خروج نیرو‌های خارجی را شرط گذاشتند.

از سوی هم برخی از اعضای ولسی جرگه می‌گویند که نشست مسکو هیچ سودی به پروسه صلح افغانستان نداشته‌است.

ولسی جرگۀ افغانستان
ولسی جرگۀ افغانستان

مسعوده کروخی یک عضو این جرگه روز سه‌شنبه به رادیو آزادی چنین گفت:

"این نشست تنها ضیاع وقت بود، هیچ دستاورد نداشت، حکومت افغانستان هیچ سودی نبرد، تنها گروه طالبان نمایان شدند به رسانه‌ها در حالی‌که مخالف مذاکرات هستند."

وی این نشست را تنها یک قدرت نمایی روسیه خواند.

خانم کروخی افزود که روس‌ها می‌خواهند به نحوِ در قضایای افغانستان خود را دخیل کنند از همین رو چنین نشست را برگزار کردند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG