لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۹

اعضای مشرانو جرگه به‌خاطر ناامنی‌های اخیر حکومت را بی‌کفایت خواندند


شماری از اعضای مشرانو جرگه از افزایش نا امنی‌ها در افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند و از مسئولان امنیتی می‌خواهند تا از تهدیدات مخالفان مسلح دولت جلوگیری کنند.

برخی از اعضای مشرانو جرگه می‌گویند که تهدیدات امنیتی شماری از ولسوالی‌ها را با سقوط روبه‌رو ساخته و باید به این مشکل توجه لازم صورت گیرد.

این اعضای مشرانو جرگه در نشست عمومی روز سه شنبه «۲۲ عقرب ۱۳۹۷» حکومت را بی‌کفایت خواندند و گفتند که اگر وضعیت همینگونه ادامه یابد، شماری از ولسوالی‌های دیگر نیز در تصرف مخالفان مسلح دولت قرار خواهد گرفت.

محمد عظیم قویاش یکی از این سناتوران می‌گوید که در حال حاضر برعلاوه غزنی در برخی از ولایات دیگر نیز وضعیت شکننده‌است.

او افزود:

"چند ماه می‌شود که وضعیت در فراه، کندز و سرپل نگران کننده است و از ۲۰ روز به این‌سو هزاران تن از مخالفان مسلح در مرکز ولسوالی سانچارک جابه‌جا شده‌اند و ده‌ها قریه زیر کنترول آنان است، به همین علت صدها سرباز کشته و هزاران خانواده متواری شده‌اند."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که وضعیت در جاغوری و مالستان غزنی و در ولسوالی خاص ارزگان ولایت ارزگان که باشنده‌های آن هزاره‌ها هستند در این اواخر به وخامت گراییده است.

حتی شماری از باشنده‌های این ولسوالی‌ها روز دوشنبه به‌خاطر گسترش نا امنی‌ها در این مناطق در کابل دست به اعتراضات زدند.

از سوی هم محمد داوود غفار یک عضو دیگر مشرانو جرگه می‌گوید که یکی از ولسوالی‌های ولایت غور نیز در محاصرۀ مخالفان مسلح دولت قرار گرفته است.

او افزود:

"ولسوالی چهارسدۀ ولایت غور از ۴۵ روز به این‌سو در محاصره است، زخمیان را به شفاخانه‌ها انتقال داده نمی‌توانیم، راه‌ها مسدود است، یک نان به ۵۰ افغانی فروش می‌شود و مقامات امنیتی حتی به تیلیفون ما نیز جواب نمی‌دهند."

پیش از این ولسی جرگه افغانستان نیز بارها از وخامت اوضاع امنیتی در برخی ولایات ابراز نگرانی کرده است.

در این حال محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه که ریاست نشست عمومی روز سه شنبه را نیز بر عهده داشت گفت که حکومت باید در زمستان به‌خاطر سرکوب مخالفان مسلح دولت اقدامات جدی را روی دست گیرد.

محمد علم ایزدیار
محمد علم ایزدیار

او افزود:

"از سردی زمستان باید حکومت بسیار استفاده کند و مخالفان مسلح را سرکوب نماید، نشست که در هفته آینده داریم و در آن مقامات امنیتی دعوت شده اند، آنان در این مورد جواب خواهند داد."

در این حال غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در حال حاضر نیروهای هوایی و کماندو در ۹ ولایت که سطح تهدیدات امنیتی در آن بلند بود عملیات را آغاز کرده و سعی می‌شود تا به گفته وی مخالفان مسلح دولت سرکوب شوند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG