لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۶

ظرف ۴ روز یک هزار خانواده از جاغوری و مالستان فرار کرده‌اند


در چهار روز گذشته یک هزار خانواده که از جنگ‌های اخیر جاغوری و مالستان فرار کرده‌اند به شهر غزنی پناه آورده‌اند.

ریاست مهاجرین و عودت کننده‌های غزنی می‌گوید، این تنها شمار بیجا شده‌های است که خود را به شهر غزنی رسانده‌اند در حالی‌که شماری زیادی از باشنده‌های جاغوری و مالستان به بامیان و کابل نیز فرار کرده‌اند.

فاطمه و خانواده‌اش در جمع صد ها خانواده دیگریست که جنگ‌های اخیر ولسوالی جاغوری ولایت غزنی آن‌ها را مجبور به فرار کرده‌است.

فاطمه که بتازگی به کابل رسیده می‌گوید، پس از سه شبانه روز توانسته خودش را بجای امن برساند.

او به رادیو آزادی گفت:

"امروز بالاخره به کابل رسیدیم، سه شبانه روز راه را پیموده ایم، راه طولانی بود جنگ هم زیاد بود مردم زیاد کشته شدند همه فرار کردند، نه پول داریم و نه هیچ."

فاطمه می‌گوید، او و خانواده‌اش در نزد یکی از اقارب خود در کابل پناه گرفته‌اند در حالی‌که تعداد زیاد از فامیل‌های بیجا شده در مساجد شب و روز شانرا سپری می‌کنند.

نثار احمد یک باشنده دیگر جاغوری است که چاشت سه شنبه با خانواده و یک تعداد اقاربش به دشت برچی کابل رسید.

او به رادیو آزادی گفت:

"چاشت امروز به دشت برچی رسیدیم جنگ زیاد بود، مردم زیاد آواره شده‌اند، تعداد زیاد به شهر غزنی تعدادی به بامیان و تعدادی به کابل و حتی مزار فرار کرده‌اند."

ریاست مهاجرین و عودت کننده‌های ولایت غزنی می‌گوید، تنها در سه تا چهار روز گذشته حدود هزار خانواده از ولسوالی‌های جاغوری و مالستان به شهر غزنی پناه آورده‌اند.

عبدالخالق احمدی رئیس این ریاست به رادیو آزادی گفت:

" بتازگی بی‌جا شده های که از مالستان و جاغوری مجبور به ترک خانه های شان شده اند، به هر سمت پراکنده شده‌اند برخی آن‌ها به کابل و بامیان فرار کرده‌اند اما شماری که به شهر غزنی آمده‌اند یک هزار خانواده‌اند."

به گفته آقای احمدی، در حال حاضر تعداد زیاد از بیجا شده‌ها بخاطر نا امنی‌ها در مسیر راه گیر مانده‌اند، از این رو شمار دقیق کسانی‌که در اثر جنگ‌ها از ولسوالی‌های جاغوری و مالستان مجبور به فرار شده‌اند، روشن نیست.

حملات طالبان بر ولسوالی جاغوری ولایت غزنی از سه شنبه گذشته تا کنون ادامه دارد، اما جنگ در ولسوالی مالستان این ولایت از چهار روز بدین‌سو شدت گرفته‌است.

محمد نعیم توحیدی نماینده مردم مالستان در شورای ولایتی غزنی در مورد بیجا شده های این ولسوالی به رادیو آزادی گفت:

"خودم در ساحه بودم که بیشتر از شش صد موتر بطرف غزنی در حرکت بودند، برخی ها در تراکتور ها و برخی‌ها حتی زنان و اطفال پیاده در حال فرار بودند. وضعیت بسیار نگران کننده‌است."

سردی هوا یکی از چالش‌های بزرگ خوانده شده که بیجا شده‌ها با آن روبرو اند.

مسئولین ریاست مهاجرین غزنی می‌گویند، از نهادهای کمک رسان خواسته‌است تا هرچه زودتر با بی‌جا شده.های غزنی کمک کنند.

به گفته عبدالخالق احمدی رئیس این ریاست، از آغاز سال روان میلادی تاکنون ده هزار خانواده در غزنی از مناطق شان بیجا شده‌اند که اکثریت آن‌ها بیجا شده‌های جنگ اند.

به دنبال حملات طالبان بر ولسوالی جاغوری که بیشتر باشنده‌های آن هزاره ها اند، حکومت افغانستان شماری از کماندوهای افغان را برای تقویت صفوف قوای امنیتی مستقر در جاغوری به آن ولسوالی اعزام کرد.

خبرنگاران روزنامۀ نیویارک تایمز اخیراً سری به ولسوالی جاغوری زده و خبر دادند که تنها در درگیری‌‌های روز‌های یکشنبه و دوشنبه دست کم ۳۰ سرباز کماندو و ۵۰ سرباز پولیس محلی کشته شده‌اند، وزارت دفاع افغانستان تلفات نیرو های افغان در جنگ جاغوری را تایید کرده اما این ارقام را تایید نمی‌کند.

به گفته این وزارت در جنگ‌های اخیر جاغوری و مالستان تلفات به هر دو طرف رسیده که تلفات گروه طالبان به مراتب زیادتر از تلفات نیروهای افغان است.

XS
SM
MD
LG