لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۰

مسیر: افغانستان بیشتر از هر چیز دیگر به صلح نیازمند است


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر روی بحث‌های به تأخیر افتادن انتخابات ریاست جمهوری و افزایش ناامنی‌ها بحث و تبصره نموده‌اند.

  • مسیر

در سرمقاله مسیر آمده که گزارش روزنامه وال ستریت ژورنال آن بحث‌های را برانگیخته که در آن گفته شده‌است ممکن امریکا برای موفقیت روند صلح از حکومت افغانستان بخواهد تا انتخابات ریاست جمهوری را به تعویق اندازد.

سرمقاله نویس در ادامه نوشته‌است که افغانستان در حال حاضر بیشتر از هر چیز دیگر به صلح نیازمند است و به هر قیمت که تأمین شده می‌تواند باید در برابر آن قربانی داده شود.

سرمقاله نویس می‌نویسد که آنان این را نمی‌خواهند که انتخابات بدون شرط به تأخیر بیفتد چون به نقل از سرمقاله نویس اگر روند صلح موفقانه ادامه داشته باشد و انتخابات روی آن تأثیر بگذارد پس باید انتخابات به خاطر آن با تأخیر برگزار شود.

سرمقاله نویس به این باور است که در حال حاضر انتخابات و عملی شدن قانون اساسی به افغان‌ها اولویت ندارد، بلکه زنده‌گی‌شان مهم‌تر است که تنها صلح می‌تواند آنرا تضمین کند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش تحت عنوان "صلح، بعد انتخابات" نوشته است؛ هرچند که حکومت افغانستان به تأخیر افتادن انتخابات ریاست جمهوری را رد کرده‌است، اما به باور سرمقاله نویس اگر صلح به معنی واقعی آن تأمین شده می‌تواند پس باید انتخابات به خاطر آن به تعویق افتد.

در ادامۀ سرمقاله، از گروه‌های سیاسی و فعالان مدنی هم خواسته شده‌است که بالای حکومت فشار وارد نمایند تا برای رسیدن به صلح از هر چیز دیگر گذشته به صلح اولویت دهد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد نیز در زمینه نوشته‌است که مسئلۀ به تأخیر افتیدن انتخابات حساسیت‌های مختلف را برانگیخته؛ حکومت با آن مخالفت نموده، اما برخی از سیاسیون به تعویق افتادن انتخابات را به شرط تحقق آشتی ملی پیشنهاد خوب می‌دانند.

سرمقاله نویس پیشنهاد می‌کند که باید روی به تأخیر افتادن انتخابات ریاست جمهوری به دقت فکر شود چون به باور سرمقاله نویس این موضوع باید عامل تنش میان کابل و واشگتن نشود.

در سرمقاله هم‌چنان آمده؛ این‌که به دلایل مختلف انتخابات ولسی جرگه می‌تواند به چندین سال به تأخیر بیفتد پس نیاز است تا انتخابات ریاست جمهوری هم به خاطر صلح به تعویق برگزار گردد، اما سرمقاله نویس در زمینه پیشنهاد می‌کند که امریکا باید در مورد ضمانت بدهد که اگر طالبان صلح می‌کنند جنگجویان‌شان در صفوف داعش برای ادامۀ جنگ نپیوندند.

در کنار این، تلفات نیروهای امنیتی و بلند رفتن میزان ناامنی‌ها از مسایل دیگری اند که برخی دیگر از روزنامه‌های کابل به آن پرداخته‌اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش پرسیده‌است که آیا ما در جنگ بازنده می‌شویم؟

در سرمقاله آمده که روز گذشته رئیس جمهور غنی اعلام کرد که در ۴ سال گذشته بیش از ۲۸ هزار نیروی امنیتی افغان کشته شده‌اند که یک رقم قابل نگرانی است.

به باور سرمقاله نویس مدیریت نادرست میان نیروهای امنیتی و دفاعی؛ فساد گسترده و موضوعات مختلف دیگر از عوامل تلفات نیروهای امنیتی می‌باشند.

سرمقاله نویس پیشنهاد می‌کند که اگر جلو این مشکلات گرفته نشود روحیۀ نظامیان تضعیف شده و جنگ را بازنده خواهیم شد.

  • دنیا

روزنامه دنیا سرمقاله‌اش را تحت عنوان اینکه "ارگ در امن و امان است" نشر کرده‌است.

در سرمقاله آمده‌است که ولایات ناامن شده‌اند، حکومت تعهد بر تأمین امنیت می‌دهد، اما تا کنون در زمینه هیچ اقدامی نشده‌است.

به نقل از سرمقاله؛ رئیس جمهور به جای این‌که مقامات امنیتی را متوجه مسئولیت‌های‌ شان نماید از ناامنی‌ها و مشکلات چشم پوشی کرده و به آنان به عوض مجازات مدال تفویض می‌کند.

XS
SM
MD
LG