لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

وزرای دفاع و داخله: امکانات نیرو های امنیتی اندک و تهدیدات مخالفان بسیار جدی است


وزرای دفاع و داخله افغانستان
وزرای دفاع و داخله افغانستان

افزایش درگیری‌ها به ویژه وضعیت بد امنیتی در برخی مناطق ولایات مرکزی پای وزرای امور داخله و دفاع را به روز چهارشنبه به نشست استجوابیۀ ولسی جرگه کشانید.

مقامات امنیتی با اشاره به شدت درگیری‌ها در افغانستان می‌گویند که امکانات نیروهای امنیتی افغان اندک، اما تهدیدات مخالفان مسلح بسیار جدی است.

وزیر دفاع و امور داخله افغانستان روز چهارشنبه «۲۳ عقرب ۱۳۹۷» در نشست استجوابیۀ ولسی جرگه گفتند که با استفاده از تمام امکانات سعی دارند تا از حملات مخالفان مسلح دولت جلوگیری کنند.

طارق‌شاه بهرامی وزیر دفاع افغانستان می‌گوید که وضعیت در ولسوالی‌های جاغوری و مالستان غزنی، چهارسده ولایت غور، ولسوالی خاص ارزگان و ولایات کندز، بغلان، جوزجان، زابل، فاریاب، فراه و سرپل بسیار نگران کننده‌است.

آقای بهرامی می‌گوید که نیرو های امنیتی افغان با راه اندازی عملیات‌ها تلاش دارند تا وضعیت عادی شود، اما به‌گفته وی امکانات آنان اندک است.

طارق شاه بهرامی
طارق شاه بهرامی

او افزود:

"حرف صادقانه این است که توطئه‌ها علیه این کشور و سطح تهدیدات خیلی بالا است، اما امکانات موجودۀ نهادهای امنیتی و دفاعی کفایت کننده دفع این تهدیدات نیست، اما ما آنچه منحیث امکانات در توان داریم از آن استفاده می‌نمائیم و خدا شاهد است که نی شب داریم و نی هم روز."

آقای بهرامی می‌گوید که نیروهای بیشتر به ولسوالی‌های مالستان و جاغوری فرستاده شده و جنرال شریف یفتلی لوی درستیز اردوی ملی افغانستان رهبری جنگ در ولایت غزنی را بر عهده دارد.

وزرای دفاع و امور داخله در حالی به نشست عمومی ولسی جرگه فرا خوانده شدند که وضعیت در برخی ولایات مرکزی به ویژه در ولسوالی‌های مالستان و جاغوری غزنی و ولسوالی‌های خاص ارزگان و چهارسدۀ ولایات ارزگان و غور نگران کننده گفته می‌شود.

حتی شماری از باشنده‌های این مناطق در پیوند به گسترش نا امنی‌ها روز دوشنبه در شهر کابل دست به اعتراض زدند و خواستار اقدامات جدی نهاد‌های امنیتی شدند.

در عین حال ویس احمد برمک وزیر امور داخلۀ افغانستان در پاسخ به پرسش وکلا در بارۀ چگونگی جنگ در مناطق مرکزی این کشور گفت که این جنگ به هیچ وجه قومی نیست.

او افزود:

"این جنگ خدای ناخواسته جنگ قومی نیست، در هر جاییکه مردم آن در آرامش باشند دشمنان افغانستان نمی‌خواهند که در آن‌جا حضور دولت ثابت باشد و هم مردم در آرامش زنده‌گی کنند، بحث آنان این است که حکومت را زیر فشار بگیرند و مردم علیه حکومت برخیزند."

ویس احمد برمک
ویس احمد برمک

وزرای دفاع و امور داخله افغانستان در کنار افزایش فعالیت‌های مخالفان مسلح دولت حضور افراد مسلح خودسر مانند حکیم شجاعی که در ولایت ارزگان فعالیت دارد را نیز منحیث یک چالش جدی می‌خوانند.

آنان می‌گویند که شجاعی از سال ۱۳۹۱ به این‌سو با نیروهای امنیتی افغان رابطه نداشته، اما با همراهی ده‌ها فرد مسلح خودسر در برخی مناطق ارزگان دست به خشونت و خودسری می‌زند.

بهرامی و برمک به علت آنچه شکننده بودن وضعیت در برخی مناطق افغانستان خوانده شد نشست ولسی جرگه را زودتر ترک کردند، اما عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه گفت که مقامات امنیتی روز یکشنبۀ آینده بار دیگر در کمیتۀ رؤسای ولسی جرگه حضور خواهند یافت.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG