لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

والی ننگرهار کشته شدن یک افسر پولیس پاکستان در خاک افغانستان را رد کرد


وزارت خارجه پاکستان دیروز پنجشنبه تایید کرد که جسد طاهر خان داور افسر پولیس این کشور به پاکستان منتقل شده است.

این در حالیست که مقام‌های افغان می‌گویند که داور در پاکستان کشته شده‌است و جسدش به این سوی خط دیورند آورده شده‌است.

وزارت خارجه پاکستان در یک خبرنامه گفته است که این افسر پولیس دو روز پیش در افغانستان کشته شده است.

در همین حال عمران خان صدراعظم پاکستان این رویداد را محکوم کرده و دستور داده است تا در مورد کشته شدن طاهر داور تحقیق صورت گیرد.

از سوی دیگر اردوی پاکستان در یک بیانیه گفته است، اختطاف داور از اسلام آباد و سپس برخورد مقام های افغان سوالاتی مبنی بر دخالت حلقاتِ بیشتر از یک گروه تروریستی در افغانستان را درین قضیه مطرح می‌سازد.

درین بیانیه تاکید شده‌است که نیرو های امنیتی افغان در راستای حصار کشی در امتداد خط دیورند و هماهنگی امنیتی در سرحد همکاری کنند تا از استفاده خاک افغانستان بر ضد پاکستان جلوگیری شود.

اما مقام‌های افغان با ابراز تاسف به خاطر کشته شدن داور می‌گویند که او در قلمرو پاکستان کشته شده و سپس جسدش به ولسوالی مومند دره ولایت ننگرهار انتقال داده شده‌است.

حیات الله حیات والی ننگرهار دیشب به رادیو آزادی گفت که جسد طاهر داور در جوار خط دیورند در صد متری پوسته نظامی پاکستان یافت شده‌است.

وی افزود که داور در افغانستان کشته نشده است:

حیات الله حیات والی ننگرهار
حیات الله حیات والی ننگرهار

"ما این موضوع را شدیداً محکوم می‌کنیم و اطمینان می‌دهیم که در خاک افغانستان در این‌گونه قتل های مرموز هرگز نه مردم افغانستان دست دارند و نه هم دولت جمهوری اسلامی افغانستان."

هواداران جنبش تحفظ پشتون‌ها به رهبری منظور پشتین دیروز در بسیاری مناطق پاکستان مظاهره کرده و اردوی این کشور را به دست داشتن در قتل داور متهم کردند.

شوکت خان یک فعال سیاسی به AFP خبرگزاری فرانسه گفت، چگونه امکان دارد که یک افسر بلند پایه از اسلام آباد ربوده شود و بعداً به افغانستان انتقال داده شود.

والی ننگرهار بدون آنکه از کسی نام بگیرد گفت، باشنده های پشتونخوا می‌دانند که داور را کی کشته است.

وی افزود:

"دولت جمهوری اسلامی افغانستان و به خصوص مردم ننگرهار درین مورد بسیار متاسف اند، به خاطری که کار را کسی دیگر انجام داده و متاسفانه جسد را به منطقه ما آورده است. فکر می‌کنم که افغان ها و هم مردم پشتونخوا می‌دانند که داور قربانی چه چیز شد و کی او را از بین بُرد."

حیات الله حیات گفت، درین مورد که جسد داور از سوی کی و چه گونه به ولسوالی مومند دره انتقال داده شده، بررسی‌ها آغاز شده است.

داعش ظاهراً در یک نامه مسئولیت قتل طاهر خان داور را پذیرفته است.

این نامه یکجا با جسد وی به دست آمده‌است.

منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون‌ها به روز چهارشنبه در یک پیام ویدیویی گفت که این نامه به زبان پشتو اما به رسم الخط اردو نوشته شده‌است.

پشتین با اشاره به کشته شدن داور، خواهان حفاظت پشتون‌ها شد و از مردم خواست که برای تقاضای حقوق شان در تظاهرات اشتراک کنند.

XS
SM
MD
LG