لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

عملیات پولیس بر ضد کارخانه‌های تولید مواد مخدر افزایش یافته‌است


پولیس خاص مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان در ماه اخیر چندین عملیات را بالای کارخانه‌ها، به ویژه ذخیره گاه‌های مواد مخدر انجام داده و بیش از ده ذخیره گاه و کارخانه تولید، همراه با ده‌ها تُن مواد مخدر را از بین برده‌است.

خلیل بختیار معین مبارزه علیه مواد مخدر وزارت امور داخله به رادیو آزادی گفت، این عملیات از طریق زمین و هوا انجام شده و نیروهای هوایی افغان و خارجی در این عملیات با آنان همکار بوده‌اند.

وی می‌گوید:

"عملیات ما تشدید پیدا کرده‌است. در یک ماه ۴۶۷ عملیات اجراء کردیم و ۵۶۷ نفر مظنون دستگیر شده‌اند، شش باب لابراتوار تخریب شده، شش باب ذخیره گاه مواد مخدر از بین برده شده و ۱۴۴ تُن مواد مخدر کشف و آتش زده شده‌است. عملیات اخیر از طریق هوا و از طرف شب با استفاده از هلیکوپتر ها صورت گرفته و غوند ۳۷۷ هوایی با ما همکاری کرده‌است."

عملیات مشترک هوایی نیروهای افغان و خارجی در ماه نومبر سال گذشته میلادی آغاز شد و در جریان آن ده‌ها کارخانه تولید مواد مخدر در ولایات هلمند، فراه، بدخشان و ننگرهار تخریب گردیدند.

به گفته معینیت مبارزه علیه مواد مخدر، عملیات مذکور در دو ماه اخیر که رهبری آن را بیشتر پولیس خاص مبارزه علیه مواد مخدر به دوش دارد، به ولایات دیگر و حتی مناطق همجوار کابل نیز گسترش یافته‌است.

رنا ترین عضو پيشين کمیسیون مبارزه علیه مواد مخدر مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید، عملیات بر کارخانه‌های تولید و ذخیره گاه‌های مواد مخدر حل بنیادی مشکل نیست، بلکه به گفته وی، نیاز است تا با ریشه کن کردن کشت کوکنار در افغانستان راه حل دایمی به این مشکل جستجو شود.

وی می‌گوید:

"ولایات تحت کشت کوکنار و قاچاقبران بزرگ مواد مخدر در افغانستان به گونه واضح معلوم است، اما این‌که دولت بالای مراکز کوچک وقت و منابع را ضایع می‌کند، نتیجه خوبی را بدست نخواهد داد. زیرا شما دیدید که جنگ هلمند جنگ مواد مخدر بود و هم‌چنان ولایات دیگر، بناءً باید ریشه آن از بین برده شود."

وزارت امور داخله می‌گوید، تلاش می‌کنند با هدف قرار دادن کارخانه‌های تولید و ذخیره گاه‌های مواد مخدر، سلسله شبکه‌های قاچاق مواد مخدر را در داخل افغانستان از بین ببرند.

با این حال، خانم ترین پیشنهاد می‌کند که برای از بین بردن پدیده قاچاق، نیاز است تا قاچاقبران بین‌المللی که بیشترین سود مواد مخدر به آنان می‌رسد، نیز در همآهنگی با کشورهای همکار دستگیر و مجازات شوند.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:54 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG