لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

واشنگتن پُست: تحرکات برای گفتگو با طالبان به صورت تدریجی شکل میگیرد


  • واشنگتن پُست

روزنامه امریکایی واشنگتن پُست در مورد انتخابات افغانستان مطلبی را نشر کرده است.

به نوشته روزنامه، انتخابات ریاست جمهوری بیستم اپریل برای دموکراسی تحت حمایت غرب افغانستان یک فرصت حیاتی است تا در نتیجه آن جنگ هفده ساله در این کشور حل و فصل شود.

واشنگتن پُست می نویسد که نزدیک شدن انتخابات، از همین حالا فضای سیاسی پر سر و صدا را ایجاد کرده است.

در ادامه آمده که در عین حال تحرکاتی برای گفتگو با طالبان به صورت تدریجی شکل میگیرد.

واشنگتن پُست: زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان، فشار ها را برای پروسه مذاکرات بیشتر ساخته است.
واشنگتن پُست: زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان، فشار ها را برای پروسه مذاکرات بیشتر ساخته است.

روزنامه نوشته که زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان، فشار ها را برای پروسه مذاکرات بیشتر ساخته و رهبران شورشیان برای نخستین بار به گفتگو ها دلچسپی نشان داده اند.

واشنگتن پُست: طالبان تاکید میکنند که نه با اداره رئیس جمهور غنی بلکه با مقام های امریکایی گفتگو میکنند.

اما طالبان تاکید میکنند که نه با اداره رئیس جمهور غنی بلکه با مقام های امریکایی گفتگو میکنند. چنانچه در قطر واقع شد و سپس طالبان در نشست مسکو شرکت کردند.

به نوشته روزنامه واشنگتن پُست، در حالی که دو انکشاف در افغانستان دیده می شود، برخی آواز ها در افغانستان و غرب شنیده می شوند که صلح شاید نیاز نخست باشد، نسبت به انتخاباتی که احتمالاً وضعیت فعلی را تکرار کند و شاید نخستین مراحل را به سوی مذاکرات به چالش بکشد.

فارن پالیسی

" موقف تند واشنگتن در برابر تهران دلیل تمویل طالبان از سوی ایران شده است" عنوان مطلبی است که نشریه فارن پالیسی روی تاثیر تحریم های امریکا بر ایران نشر کرده است.

مایکل کوگلمن نویسنده مطلب به این باور است که خروج امریکا از توافق هسته یی با ایران و وضع تحریم ها بر آن کشور، شاید خشونت ها در همسایه شرقی ایران یعنی افغانستان را که جنگ تمام ناشدنی امریکا در آن جریان دارد، بیشتر سازد.
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در ماه می امسال از توافق هسته یی شش قدرت جهان با ایران بیرون شد و تحریم های شدید را بر آن کشور وضع کرد.

تازه ترین دور این تحریم ها در پنجم نومبر روی صادرات نفت و نظام بانکی ایران اعلام شد.

فارن پالیسی : خروج امریکا از توافق هسته یی با ایران و وضع تحریم ها بر آن کشور، شاید خشونت ها در همسایه شرقی ایران یعنی افغانستان را بیشتر سازد.
فارن پالیسی : خروج امریکا از توافق هسته یی با ایران و وضع تحریم ها بر آن کشور، شاید خشونت ها در همسایه شرقی ایران یعنی افغانستان را بیشتر سازد.

به نوشته نشریه فارن پالیسی، حمایت از طالبان در افغانستان شاید راه موثر انتقام گیری ایران از امریکا باشد و پنهان نگهداشتن واقعیت در این مورد، به تهران هم فرصت میدهد که همکاری و حمایت از طالبان را رد کند.

واشنگتن پیش از این هم از روابط ایران با طالبان ابراز نگرانی کرده بود.

مقام ها در غرب افغانستان گفته اند: گروهی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در این مناطق طالبان را تمویل میکنند و به آنها سلاح میدهند.

مقام ها در غرب افغانستان : گروهی از اعضای سپاه پاسداران ایران طالبان را تمویل میکنند و به آنها سلاح میدهند.

یک رهبر طالبان هم پیش از این به لندن تایمز گفته بود که ایران شماری از جنگجویان این گروه را آموزش میدهد.

نشریه فارن پالیسی مینویسد: طالبان در مجموع سنی مذهب اند و ایران یک کشور شیعه، بناء روابط میان این دو جانب عجیب به نظر میرسد اما با وجود تفاوت ها، دشمنی مشترک با امریکا دلیل اصلی برای همکاری ایران و طالبان شده است.

XS
SM
MD
LG