لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۹

غوریانی: استراتژی جدید از سوی وزارت دفاع برای جلوگیری از تلفات یک اقدام بجا است


کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه ترتیب استراتژی جدید از سوی وزارت دفاع برای جلوگیری از تلفات سربازان افغان را یک اقدام بجا می‌داند.

کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه تلفات نیروهای امنیتی افغان را نگران کننده میداند و ابراز امیدواری می‌کند که با عملی شدن استراتژی تازه وزارت دفاع تلفات سربازان افغان کاهش یابد.

نثار احمد غوریانی رئیس این کمیسیون میگوید که افزایش فعالیت های استخباراتی و جلوگیری از حملات مخالفان مسلح دولت در کاهش تلفات نیروهای امنیتی افغان نقش مهم دارد.

آقای غوریانی روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که در کنار آن همآهنگی میان نهادهای امنیتی افغان نیز میتواند از تلفات نیروهای امنیتی افغان بکاهد.

او افزود:

"متأسفانه تلفات نیروهای امنیتی ما که زیاد بود علت آن این است که حالت دفاعی داشتند، اگر حملات تعارضی داشته باشند و از حملات طالبان جلوگیری کنند بهتر خواهد بود. بر اساس استراتژی تازه از حملات مخالفان مسلح پیشگیری می‌شود و این به نفع حکومت است، انشاالله با همآهنگی بیشتر میان سکتورهای امنیتی تلفات نیرو های امنیتی نیز کم خواهد شد."

این سخنان در حالی بیان می‌شود که وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، استراتژی جدیدی را به‌خاطر جلوگیری از تلفات سربازان افغان آماده ساخته است.

غفور احمد جاوید سخنگوی این وزارت شب یکشنبه به رادیو آزادی گفت که براساس این استراتژی پوسته های کوچک امنیتی با مراکز بزرگتر نظامی یکجا شده و عملیات تهاجمی نیرو های امنیتی افغان افزایش می‌آبد.

به گفته آقای جاوید در قالب این استراتژی عملیات‌های نیروهای کماندو و هوایی افغان نیز علیه مخالفان مسلح دولت بیشتر می‌شود.

وزارت دفاع افغانستان از ترتیب این استراتژی در حالی سخن میگوید که رئیس جمهور افغانستان چند روز پیش گفت که در چهار سال گذشته ۲۸ هزار پولیس و سرباز اردوی ملی در این کشور کشته شده اند.

در عین حال باری عارض از کارشناسان نظامی افغان با اشاره به این که در گذشته همچو استراتژی و پالیسی ها بیشتر بر روی کاغذ باقی مانده می‌گوید که برای تطبیق این استراتژی باید تلاش صورت گیرد.

باری عارض
باری عارض

او افزود:

"استراتژی‌ها و پالیسی های روز کاغذ دردی را دوا نمی‌کند و وضعیت و امکانات عینی را تغییر داده نمی‌تواند، بهتر این است که ما در زمینه عملی شدن همچو استراتژی‌ها اقدامات جدی داشته باشیم."

آمار بلند تلفات پولیس و اردوی ملی، نگرانی‌ها در میان اعضای شورای ملی افغانستان را نیز برانگیخته است، ولسی جرگه چهارشنبه گذشته در نشست استجوابیه وزرای دفاع و امور داخله از آنان خواست که از هر راه ممکن تلفات نیرو های امنیتی را کاهش دهند.

اما طارق شاه بهرامی وزیر دفاع افغانستان گفت که درگیری‌ها شدید است، تهدید‌های مخالفان مسلح دولت جدی می باشد اما امکانات نیرو های امنیتی و دفاعی افغان اندک است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG