لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

ولسی جرگه خواهان شفافیت در باز شماری آراء انتخابات شد


ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که اگر کمیسیون مستقل انتخابات هنگام باز شماری آرا شفافیت را مد نظر نگیرد، نتیجۀ انتخابات قابل قبول مردم نخواهد بود.

امیر خان یار معاون دوم ولسی جرگه که ریاست نشست عمومی روز دوشنبه «۲۸ عقرب ۱۳۹۷» این جرگه را نیز بر عهده داشت تأکید نمود که به شفافیت توجه شده و نتایج ابتدایی انتخابات هم باید به زمان معین آن اعلام گردد.

امیرخان یار معاون دوم ولسی جرگه افغانستان
امیرخان یار معاون دوم ولسی جرگه افغانستان

وی گفت:

"خواست ما از کمیسیون مستقل انتخابات این است تا باز شماری آرا را که انجام می‌دهد به شفافیت توجه داشته باشد و نتایج ابتدایی را هم به زمان تعیین شدۀ آن اعلام نماید."

در این حال کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید برای این‌که در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات تأخیر نیاید کمیسیون شمار تیم‌های کاری را از ۷۰ به ۲۰۰ تیم افزایش داده‌است.

ذبیح‌الله سادات معاون سخنگوی این کمیسیون روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که کمیسیون متعهد است تا در پنج روز آینده نتایج ابتدایی را اعلام کند.

ذبیح الله سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات
ذبیح الله سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات

وی افزود:

"تا کنون ۷۰ تیم در این زمینه کار می‌کرد، اما به‌خاطر این‌که تا ۱۰ قوس باید نتایج ابتدایی نامزدان کابل اعلام شود، بناءً کمیسیون تعداد تیم‌ها را به ۲۰۰ تیم افزایش داد تا بتوانیم در این مدت بازشماری و تفتیش انجام شود نتایج ابتدایی را هم اعلام کرده بتوانیم، تا کنون از ۲۷۰ محل رأی شمارش شده‌است و این روند ادامه دارد."

آقای سادات گفت که تا کنون معلومات دستگاه‌های بایومتریک ۳۲ ولایت وارد بانک اطلاعاتی این کمیسیون شده و تلاش دارند تا روند باز شماری آرای مراکز کابل، نیز پایان یافته و وارد دیتابیس گردد.

انتخابات ولسی جرگه به خاطر آنچه تخلف و تقلب‌های گسترده در آن خوانده شد انتقادهای تندی را به همراه داشت، این انتقادها سبب شد تا کمیسیون مستقل انتخابات به بازشماری آرای شماری از مراکزی که بیشتر شکایت از آن‌ها ثبت شده بوده، تصمیم بگیرد.

در این حال شماری از ناظران انتخاباتی به این باور اند که کمیسیون نمی‌تواند در زمان تعیین شده نتایج ابتدایی را اعلام کند.

با این همه یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا "فیفا" می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات در عدم حضور نماینده‌های احزاب و نامزدان شمارش آرا را آغاز کرده که این کار خلاف قانون است.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان
یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

وی می‌گوید:

"ما از لحاظ کیفی نگرانی داریم، کمیسیون بدون این‌که نماینده‌های احزاب و نامزدان موجود باشند پروسه شمارش آرا را آغاز کرده‌است که این یک اقدام خلاف قانون است. اگر آنان حضور نداشته باشند ممکن پروسه را تحریم کنند و کارکرد این پروسه را تحت سؤال قرار دهند."

این در حالیست که فضل‌الرحمان اوریا سخنگوی ائتلاف بزرگ ملی گفته‌است که اگر کمیسیون مستقل انتخابات آرای پاک و ناپاک را از هم جدا نسازد نتایج اعلام شده آن قابل قبول آنان نخواهد بود.

اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید شمارش آرا در حضور ناظرین انجام می‌شود و این کمیسیون متعهد است تا این روند را با شفافیت کامل به پیش ببرد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG