لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

آینده‌سازان افغانستان (اطفال) در جمع آسیب‌پذیر ترین گروپ‌ها اند


همزمان با فرا رسیدن ۲۰ نوامبر روز جهانی طفل، برخی نهاد‌های حمایت از اطفال در افغانستان می‌گویند، اطفال این کشور هنوز هم در معرض آسیب‌پذیری قرار داشته و قربانی رویداد‌های مختلف در کشور می‌شوند.

این نهاد‌ها، عامل اصلی تلفات افراد ملکی به خصوص اطفال در افغانستان را جنگ و درگیری میان حکومت و مخالفان مسلح، بمباردمان هوایی، حملات انتحاری، انفجاری و ماین‌گذاری‌ها عنوان می‌کنند.

مسئولان بخش اطفال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گویند اطفال هنوز هم قشر آسیب‌پذیر در افغانستان بوده و امسال نیز همانند سال‌های گذشته هدف حملات قرار گرفته‌اند.​

نجیب‌الله زدران ببرک‌زی مسئول بخش اطفال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در مورد تلفات اطفال در شش ماه نخست سال ۱۳۹۷ به رادیو آزادی گفت:

"متأسفانه اطفال که در جمع تلفات ملکی جان‌های خود را از دست می‌دهند و یا زخمی می‌شوند از آسیب‌پذیر ترین گروپ‌ها اند که در شش ماه نخست سال از اول حمل الی اخیر سنبله ۱۲۹۲ واقعه را نشان می‌دهد که در این میان ۱۴۵ طفل جان خود را از دست داده و ۱۱۴۷ تن دیگر شان زخم برداشته‌اند."

آقای ببرک‌زی می‌گوید طرف‌های درگیر در اکثر موارد قوانین جنگ و حقوق افراد ملکی به خصوص اطفال را مراعات نکرده‌اند.

در این حال شماری از اطفال افغان می‌گویند که آنان در حال حاضر در وضعیت ناگوار قرار داشته و با مشکلات متعددی دست و گریبان استند.

روهید و جاوید دو طفل خرد سال در صحبت با رادیو آزادی گفتند که می‌خواهند تا در فضای امن زنده‌گی کنند و به جای این‌که قربانی شوند حکومت باید زمینۀ درس و تحصیل را برای‌شان فراهم سازد.

آنان می‌افزایند:

"اطفال نباید در افغانستان کشته شوند، برای ما اطفال باید زمینه درس فراهم گردد، ما آیندۀ کشور استیم و جنگ باید متوقف شود، ما از جنگ خسته شده‌ایم."

"وضعیت ما در افغانستان بسیار خراب است ما از حکومت می‌خواهیم که به ما توجه شود."

این در حالیست که بر اساس گزارش‌ها، اخیراً در گزارش شش ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی دفتر معاونت سازمان ملل‌متحد یا یوناما گفته شده‌است که در این مدت ۳۶۳ طفل کشته و بیش از ۹۹۲ طفل زخم برداشته‌اند.

در این حال گروه عدالت‌خواهی و حفاظت از افراد ملکی در افغانستان نیز تلفات وارد شده به اطفال را در سال‌جاری تکان دهنده خوانده و از آن ابراز نگرانی می‌کند.

عزیز احمد تسل مسئول این نهاد در مورد به رادیو آزادی گفت:

"متأسفانه که اخیراً به زنان و اطفال تلفات وارد شده‌است تنها در یک ماه گذشته میلادی یعنی اکتوبر به ۷۰ طفل تلفات وارد شده که از جمله ۳۰ تن کشته و ۴۰ تن دیگر شان زخم برداشته‌اند که این رقم در سراسر افغانستان می‌باشد و ارقام را که از چند ماه بدست داریم خطرناک است."

آقای تسل هم‌چنان گفت که آنان بارها برای جلوگیری از کشتار افراد ملکی به خصوص اطفال صدا بلند کرده و حالا نیز از طرف‌های درگیر می‌خواهند تا به امنیت جان افراد ملکی توجه بیشتر داشته باشند.

این در حالیست که جنگ و درگیری در مناطق مختلف افغانستان از چند سال به این طرف ادامه داشته و انتقاد‌های وجود دارند که در رویداد‌های جنگی اکثراً افراد ملکی به شمول زنان و اطفال هدف قرار گرفته‌اند.

ولسی جرگۀ افغانستان نیز بارها به خاطر جلوگیری از تلفات افراد ملکی به خصوص زنان و اطفال نگرانی نشان داده و از حکومت خواسته‌است که به امنیت جان افراد ملکی توجه لازم نماید.

فوزیه کوفی رئیس کمیسیون حقوق بشر این جرگه اکنون نیز در صحبت به رادیو آزادی گفت که حکومت برای حفاظت درست از اطفال توجه لازم نداشته و این مسئله سبب شده‌است تا اطفال به اثر عوامل مختلف در کشور قربانی گردند.

فوزیه کوفی
فوزیه کوفی

وی افزود:

"متأسفانه از یک‌سو اطفال در اثر حملات انفجاری و انتحاری کشته می‌شوند از سوی هم در معرض کار شاقه و در معرض تجاوزهای جنسی قرار دارند، اما حکومت تا کنون نتوانسته یک سیستم محافظتی برای اطفال را ایجاد کند."

در این حال سیف د چلدرن یا سازمان جهانی حمایت از اطفال در افغانستان از وضعیت اطفال در این کشور ابراز نگرانی کرده و تأکید می‌کند که اطفال در افغانستان هنوز هم با مشکلات متعدد روبه‌رو اند.

مریم عطایی سخنگوی این مؤسسه می‌گوید، آنان به خاطر جلوگیری از تلفات اطفال در افغانستان تلاش‌های را در این کشور انجام داده و این تلاش‌ها در همآهنگی با حکومت افغانستان ادامه دارد.

خانم عطایی یکی از برنامه‌های این مؤسسه را راه اندازی کمپاینی می‌خواند که از سه ماه به این طرف در افغانستان راه اندازی شده‌است.​

وی گفت:

"این کمپاین برای سه سال در افغانستان ادامه پیدا می‌کند، ما گفتمان‌های ملی را که قرار است آنرا ماه‌های بعد از طریق تلویزیون‌های افغانستان خواهید دید که گفتمان‌های شکل می‌گیرد که ما با حکومت افغانستان کار کرده می‌رویم تا پالیسیی‌هایی‌که در خصوص اطفال ساخته شده تقویت شده و عملی گردد."

خانم عطایی می‌گوید تمرکز اصلی این کمپاین اینست تا اطفالی که در جریان جنگ از سوی طرف‌های درگیر هدف قرار می‌گیرند طرف‌های درگیر باید حقوق اطفال و کنوانسیون‌ها در این خصوص را درست مراعات کنند.

در این حال وزارت دفاع افغانستان می‌گوید نیروهای امنیتی و دفاعی کشور حین راه اندازی عملیات‌ها بیشتر تلاش به خرچ می‌دهند تا به افراد ملکی به خصوص اطفال و زنان آسیب نرسد.​

غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"نیروهای امنیتی و دفاعی کشور نظر به قوانین، مقررات و طرزالعمل‌ها و کنوانسیون‌های حقوق بشری در جبهه جنگ عمل می‌کند وقتی که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور قربانی می‌دهد تا زنده‌گی مردم خود را حفظ کند هیچ وقت نمی‌خواهد که زنده‌گی شهروندان این کشور به مشکل روبه‌رو گردد."

اما برخی از کارشناسان افغان می‌گویند توجه به اطفال تا حال در اولویت‌های حکومت افغانستان و جامعه جهانی قرار نگرفته و توجه لازم به این قشر صورت نگرفته‌است.

شرف‌الدین عظیمی یکی از این کارشناسان می‌گوید که این قشر، آینده‌سازان افغانستان بوده نباید در برابر آن‌ها از بی‌تفاوتی کار گرفته شود، زیرا به‌گفته وی بی‌توجهی به اطفال می‌تواند در آینده مشکلات زیاد از زوایای مختلف متوجه جامعه و مردم کشور سازد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG