لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۳

کمیسیون شکایات انتخاباتی غور نتیجه بررسی‌هایش را اعلام کرد


اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی غور
اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی غور

کمیسیون شکایات انتخاباتی غور بعد از یک ماه از برگزاری انتتخابات ولسی جرگه امروز دوشنبه نتیجه بررسی‌هایش را در حضور رسانه‌ها و ناظرین کاندیدان اعلام کرد.

به گفته اعضای این کمیسیون، در طول این مدت به تعداد ۲۳۲ مورد شکایت از روند انتخابات دریافت کرده بودند که از مجموع این شکایت‌ها در مورد ۱۸۷ شکایت تصمیم گرفته شده‌است.

محمد عارف جویا سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی غور گفت که از مجموع این همه شکایت‌ها ۲۵ شکایت منجر به بازشماری و قرنطین آرا شده‌است.

به گفته جویا از ۱۴۲ مرکز که انتخابات در آن برگزار گردید ۱۳۵ مرکز آن باز شماری شده‌است.

وی گفت:

"از جمع ۲۳۲ شکایت که ثبت شده بود، در باره ۱۸۷ شکایت تصمیم گرفته شد و متباقی ۴۵ شکایت بودند که شرایط لازم را نداشتند و رد شدند."

آقای جویا اضافه کرد که سه مرکز رأی‌دهی که مربوط ولسوالی دولینه می‌شود و ۷ محل دیگر که در مراکز مختلف این ولایت بوده‌است آرای‌شان به طور کلی باطل اعلام گردیده‌اند.

اما وی آمار مجموعی آرای باطل شده را یاد آوری نکرد و گفت که آن‌ها نیاز به جمع آوری آرای باطل شده نداشتند.

به گفته وی، شماری از محلاتی نیز بودند که یک تعداد آرای آن‌ها که یک روز قبل از انتخابات و یا بعد از انتخابات استفاده شده بود، شناسایی و باطل گردید اما یک تعداد آرا که در روز انتخابات استفاده و در همان صندوق انداخته شده بودند، معتبر شمرده شده‌اند.

وی گفت:

"بعضی سایت‌ها و محلات استثنایی باز شماری شدند و آرای که قبل از روز انتخابات و یا بعد از روز انتخابات استعمال شده بود و در یک صندوق با آرای که در روز انتخابات استفاده شده بود انداخته شده بودند آن‌ها را تفکیک نمودیم و باطل کردیم البته نظر به هدایت مرکز ما اجازه نداشتیم همه آرا را باطل کنیم و صرف آرای را باطل کردیم که شناسایی شدند که یا پیش از روز انتخابات و یا بعد از روز انتخابات استعمال شده بودند."

اما نتایج کار کمیسیون شکایات انتخاباتی غور مورد قبول ناظرین کاندیدان قرار نگرفته و در این مورد اعتراض نمودند.

شماری از ناظرین کاندیدان انتخابات ولسی جرگه
شماری از ناظرین کاندیدان انتخابات ولسی جرگه

شماری از این ناظرین، این کمیسیون را متهم به ناتوانی در شناسایی آرای سفید و سیاه نمودند و شماری هم آن‌ها را متهم به جانب دارای در عملکرد‌شان کردند.

این ناظرین از کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و کمیسیون شکایات انتخاباتی در مرکز کشور می‌خواهند تا این آراء بازشماری شود.

محمد شیرزی، عبدالبصیر و عزت الله حبیبی سه تن از ناظرین هستند که در صحبت با رادیو آزادی چنین گفتند:

"برداشت ما این است که این‌ها صرف راپور خود را جور کردند و توانایی تفکیک آرای پاک و ناپاک را نداشتند و این برای ما قابل قبول نیست."

"خواست ما از کمیسیون‌های محترم انتخابات و شکایات انتخابات در مرکز این است که به حق مردم جفا نکنند و یک بار دیگر آراء را بازشماری کنند زیرا در این کار به طور جانبدارانه و کورکورانه عمل شده‌است."

"بسته سایت‌ها با مارکر تیک مارک شده بود که بسیار شواهد وجود داشت که نشان می‌داد آرا تقلبی است اما این‌ها چشم پوشی کردند و ما قناعت نداریم باید دوباره بازشماری صورت گیرد."

قبل از این نیز شماری از مسئولین نهادهای ناظر انتخابات و ناظرین کاندیدان روند بازشماری آراء را سؤال برانگیز خوانده و مسئولین کمیسیون شکایات انتخاباتی را نیز به طرفداری متهم کرده بودند.

گزارش: قدیرغفوری

XS
SM
MD
LG