لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۹

غنی: ادامه مشکلات در کشور ناشی از فرا نگرفتن درست سیرت پیامبر اکرم است


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

محمد اشرف غنی که روز سه‌شنبه «۲۹ عقرب ۱۳۹۷» در مراسمی به مناسبت میلاد پیامبر اکرم محمد (ص) در میان ده‌ها عالم دین در ارگ ریاست جمهوری در کابل سخنرانی می‌کرد گفت، با تولد حضرت محمد (ص) جهان از جهل و تاریکی نجات یافت.

به‌گفته وی، مبارزۀ حضرت محمد (ص) در برابر خشونت و نادانی بود و باید مسلمانان با پیروی از دساتیر وی رفاه و آسایش را به ارمغان بیاورند.

به باور آقای غنی دلیل ادامۀ جنگ و خشونت این است که ما از سیرت فرستادۀ خداوند (ج) نیاموخته‌ایم.

وی گفت:

"اگر امروز در کشور عزیز ما جنگ و خشونت جریان دارد و خشونت و نا امنی از مردم ما قربانی می‌گیرد و اگر زنان و کودکان با انواع نگرانی‌ها روبه‌رو هستند و اگر در برابر پیشرفت و ترقی جامعه ما موانع فراوان وجود دارد این همه نشانۀ آن است که ما درس‌های لازم و اساسی را از سیرت پیامبر اکرم خود فرا نگرفته‌ایم."

رئیس جمهور افغانستان گفت، در این باره باید آموزش خود را مورد بازنگری قرار دهیم.

حضرت محمد (ص) در دوازدهم ماه ربیع‌الاول سال ۵۷۰ میلادی به دنیا آمد و در سن ۴۰ سالگی به پیامبری مبعوث شد.

از میلاد پیامبر اکرم همه ساله در میان مسلمانان در سرتاسر جهان گرامیداشت به عمل می‌آید.

رئیس جمهور افغانستان در مراسم گرامیداشت از میلاد النبی اعلان کرد که از این پس رؤسای شورا‌های علما در ولایات عضویت جلسات ولایتی را خواهند داشت.

محمد اشرف غنی هم‌چنان گفت، باید سهمیه ملا امامان و خطیب‌های مساجد در فریضۀ حج مشخص شود.

وی هم‌چنان اظهار داشت که ریاست‌های حج و اوقاف در همکاری با مسئولین ولایات باید صنف‌های ضروری آموزش کمپیوتر را برای علمای دین در نظر بگیرند.

در مراسم گرامیداشت از میلادالنبی هم‌چنان برخی عالمان دین سخنرانی کرده و بر وحدت میان مسلمانان به خصوص مردم افغانستان تأکید کردند.

محمد هاشم صالحی یکی از این عالمان دین می‌گوید، وحدت و همبستگی بخش بزرگ از سیرت پیامبر اسلام را تشکیل می‌دهد و باید مردم با اختیار کردن این روش از تعصب دوری کنند.

وی گفت:

"پیامبر مکرم اسلام مؤسس، بانی و محور وحدت است، شما علما می‌دانید که اگر در بقیه فروعات اختلاف‌های جزئی است، اما در بارۀ پیامبر اسلام بین شیعه و سنی مقدار سر سوزن هم اختلاف نیست."

برخی دیگر از عالمان دین نیز تأکید کردند که باید برای حل مشکلات کنونی افغانستان به دساتیر قرانکریم و پیامبر اکرم رجوع شود.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز در سخنرانی‌اش گفت، او برای حل برخی مشکلات بزرگ کشور به قرآن مجید و سیرت‌النبی مراجعه می‌کند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG