لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۴

کشتی حامل ۲ خانوادۀ افغان که تعداد شان به ۱۴ نفر میرسد در آب‌های ایزمیر غرق شد


کشتی حامل چهارده پناهجوی افغان در آب های ایزمیر غرق شد.

ذکریا بارکزی جنرال قنسول افغانستان در شهر استانبول ترکیه روز چهار شنبه به رادیو آزادی گفت، دو خانواده افغان که امروز ترکیه را به قصد یونان ترک کرده بودند کشتی حامل شان در سواحل آب های ایزمیر غرق شد.

بارکزی می گوید، از میان چهارده عضو این دو خانواده دو تن شان توسط ماموران ترکیه نجات داده شده و دوازده تن دیگر شان که کودکان و زنان نیز شامل شان اند جان باختند.

وی شبکه های قاچاق انسان را عامل جان باختن این افغان ها می خواند:

ذکریا بازکزی
ذکریا بازکزی

"دو خانواده افغان که میخواستند به طرف یونان بروند جان خود را از دست دادند، ریشه های شبکه های قاچاق انسان باید به زودترین فرصت ردیابی شود، از هموطنان عزیز خود خواهش می‌کنم و برای شان عذر می‌کنم که شما به تبلیغات شبکه‌های قاجاق انسان گوش ندهید زیرا قاچاق بران برای تان دروغ می‌گویند."

بارکزی می‌گوید، تا هنوز اجساد جان باختگان شناسایی نشده که مربوط کدام ولایت افغانستان اند.

به گفته وی زمانی‌که اجساد شناسایی شد جنرال قنسولی افغانستان در انتقال اجساد به افغانستان اقدام فوری خواهد کرد.

جنرال قنسول افغانستان می‌گوید، این اولین رویداد جان باختن پناهجویان در آب‌های ترکیه نیست.

به گفته وی ماهانه ده‌ها رویداد غرق شدن کشتی‌های حامل پناهجویان در آب‌های ترکیه به ثبت می‌رسند که در برخی این رویدادها افغان‌ها نیز شامل جان باختگان اند.

به گفته مسئولان در کونسلگری افغانستان در استانبول در حال حاضر حدود صد هزار افغان به گونه غیر قانونی در ترکیه با سرنوشت نامعلوم زنده‌گی می کنند که در این اواخر روند برگشت شان به افغانستان افزایش یافته است.

هرچند از دو سال به این سو مرزهای ترکیه و اروپا به روی پناهجویان بسته است اما به گفته جنرال قنسول افغانستان شماری افغان های که از راه های قاچاقی به ترکیه آمده اند در تلاش رفتن به اروپا اند.

از سوی هم وزارت داخله افغانستان می گوید، اجساد شش تن که گمان می رود افغان اند ده روز پیش در مرز میان ایران و ترکیه توسط پولیس ایران پیدا شده‌اند که تا هنوز هویت شان مشخص نشده‌است.

نجیب دانش سخنگوی این وزارت:

نجیب دانش
نجیب دانش

"ساحه‌ای که پولیس ایران در نامه رسمی تذکر داده مرز بین ایران و ترکیه است و این‌ها به اثر یخ زده‌گی یا سرمای شدید جان خود را از دست داده اند."

اما ذکریا بارکزی جنرال قنسول افغانستان در استانبول روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت، به گمان اغلب شبکه‌های قاچاق انسان در کشتن این ۶ تن دست داشته باشند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG