لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۶

نشست عمومی ولسی جرگه به علت نبود اجندأ و غیر حاضری وکلا برگزار نگردید


عدم برگزاری نشست عمومی ولسی جرگه و غیر حاضری وکلا با انتقاد شماری از اعضای دیگر این جرگه رو‌به‌رو شد.

نشست عمومی روز چهارشنبه ولسی جرگه به علت آنچه نبود اجندأ و غیر حاضری اعضای این جرگه خوانده می‌شود، برگزار نگردید.

عدم برگزاری نشست عمومی این جرگه با انتقاد شدید برخی از اعضای دیگر ولسی جرگه مواجه شد.

رمضان بشر دوست یک عضو این جرگه که به نشست عمومی روز چهارشنبه حضور «۳۰عقرب ۱۳۹۷» یافته بود در صحبت با خبرنگاران گفت که این عملکرد ولسی جرگه فساد و جفا در حق ملت است.

رمضان بشر دوست
رمضان بشر دوست

او افزود:

"دلیل اساسی به نظر من این است که اجندا ندارند، دوم این‌که می دانند که هیچ‌کس از آنان پرسیده نمی‌تواند، یک مامور و یک معلم در ماه ۶۵۰۰ افغانی معاش دارد اما وکیل این مقدار پول را در روز به‌دست میآورد بازهم در خانه نشسته و به وظیفه حاضر نمی‌شود."

آقای بشر دوست می‌گوید که ولسی جرگه امروز باید در رابطه به رویداد شام روز سه شنبه که در آن بیش از صد تن کشته و زخمی شدند نشست برگزار می‌کرد و حتی به گفته وی رئیس جمهور و رئیس اجرائیه را فرا می‌خواند و می‌پرسید که افغان تا کی این‌گونه قربانی می‌شوند.

در عین حال صالح محمد سلجوقی یک عضو دیگر ولسی جرگه می‌گوید، هر چند اجندای نشست‌های عمومی این جرگه یک هفته پیش تهیه می‌شود اما در این اواخر به گفته وی برنامه‌های روزمره ولسی جرگه زیر سایه انتخابات قرار گرفته‌است.

آقای سلجوقی می‌گوید که هیئت اداری فکر می‌کرد که امروز به مناسبت میلاد النبی رخصتی عمومی خواهد بود اما این رخصتی یک روز پیش اعلان شد و به علت نبود اجندأ نشست عمومی لغو و نشست کمیسیون‌ها راه اندازی شد.

اما وی نیز تاکید می‌کند که بهتر بود امروز نشست عمومی برگزار می‌گردید و در مورد رویداد خونین دیروز و مسایل مهم دیگر مانند وضعیت امنیتی و تلاش‌های صلح بحث صورت می‌گرفت.

درین حال کبیر رنجبر عضو پیشین ولسی جرگه و از کارشناسان حقوقی میگوید، حضور وکلا در نشست های عمومی از مکلفیت های آنان می‌باشد و اعضای این جرگه باید کارهای شان را مطابق تقسیم اوقات انجام دهند.

کبیر رنجبر
کبیر رنجبر

او افزود:

"بر اساس قانون آنان تا زمانی مکلفیت دارند که ولسی جرگه جدید کارش را آغاز کند، آنان باید کارهای شان را به پیش ببرند، اما متاسفانه که آنان در باره قانون فکر نمیکنند و قانون برای شان بی مفهوم است، عدم حضور آنان به ولسی جرگه به نحوی فساد و جفای بزرگ با مردم است."

آقای رنجبر می‌گوید، این بار نخست نیست که به علت غیر حاضری وکلا و نبود اجندأ نشست عمومی ولسی جرگه برگزار نمی شود بلکه پیش از این نیز به گفته وی بارها این مشکل تکرار شده که سبب کاهش باور مردم بر این جرگه نیز شده است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG