لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۳

هدف حمله انتحاری شب گذشته در کابل پیروان کدام طریقت صوفیه بودند؟


مراسم که شب گذشته در کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفت از سوی پیروان مذهب اهل سنت «طریقت نقشبندیه» برگزار شده بود.

مولوی عبیدالله مهمند که این مراسم را گرداننده‌گی نیز می کرد در صحبت با رادیو آزادی می گوید، علاوه از برگزار کننده‌گان اکثریت اشتراک کننده‌گان نیز پیروان همین طریقت بودند.

نظر به گفته وی مردم در این مراسم از طریق صفحه فیس بوک دعوت شده بودند که شب گذشته حدود ۸۰۰ تن اشتراک کرده بودند.

مهمند می افزاید، پیروان طریقه نقشبندیه پیش از این ۹ بار دیگر هم مراسم دینی به شمول پنج مراسم میلاد النبی را در هوتل اورانوس در کابل برگزار کرده بودند.

این که چرا آنان همیشه این هوتل را انتخاب کرده بودند مهمند می‌گوید:

"این هوتل امن بود و اشتراک کننده‌گان بازرسی بدنی نیز می شدند."

طریقت نقشبندیه از سلسله‌های تصوف به حساب می آید که به باور پیروانش محمد بن محمد بخاری مشهور به شیخ بهاوالدین بنیان گذار آن است.

پیروان نقشبندیه همچنان به این باور اند که سلسله این طریقت به حضرت ابوبکر صدیق نیز می رسد.

نقشبندیه در افغانستان نیز پیروان زیادی دارد.

مولوی عبیدالله مهمند می گوید، هرچند پیروان نقشبندیه در تمام بخش‌های افغانستان اند اما در کابل و هرات بیشتر اند.

حمله به پیروان این طریقت بی‌سابقه نیست، پیش از این در ماه مارچ سال ۲۰۱۵ میلادی مهاجمان مسلح هنگام نماز شام به یک خانقاه در ساحه کمپنی کابل موسوم به «خانقاه بهادر جان» حمله کرده بودند که در نتیجه شلیک به نماز گزاران حدود یازده تن کشته شده بودند.

آنچه مولوی عبیدالله مهمند به رادیو آزادی می گوید، دو سال پیش حد اقل دو بار در مدرسه مفتی نعمان از بزرگان این طریقت در افغانستان ماین گزاری شده‌است که به گفته وی هدف این ماین گزاری مفتی نعمان بوده است.

سید محمد روشن دل قوماندان امنیه کابل به رادیو آزادی گفته است، برگزار کننده مراسم شب گذشته مفتی نعمان از علمای جیید افغانستان است.

شب گذشته زمانی که صد‌ها عالم دین به مناسبت گرامی داشت از میلاد پیامبر خدا در هوتل اورانوس واقع در جاده میدان هوایی بین المللی حامد کرزی در کابل گرد هم آمده بودند آماج حمله انتحاری قرار گرفتند.

وزارت داخله افغانستان گفته است در این رویداد ۵۵ تن کشته و ۹۴ تن دیگر زخمی شده اند.

عبیدالله مهمند یکی از برگزار کننده‌گان می گوید، زمانی که برای آغاز مراسم قرائت قرآن مجید آغاز شده بود:

"یک کسی با پیراهن سفید رنگ و سر لچ آمد و کوشش می کرد که به طرف ستیژ بیاید تنظیم کنندگان که قاری صاحبان بودند از او ممانعت کردند که در همین وقت خود را منفجر ساخت."

هرچند تا هنوز کدام گروهی مسئولیت حمله شب گذشته را بر عهده نگرفته اما مولوی عبیدالله مهمند می‌گوید، به گمان اغلب این حمله کار گروه‌های اند که وی از آن‌ها به عنوان وهابی و سلفی یاد می کند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG