لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۴

وال ستریت ژورنال: جنگ در افغانستان ادامه دارد و طالبان حملات را افزایش داده‌اند


  • وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال به نقل از وزارت داخله افغانستان نوشته که حمله کنندۀ سه شنبه، خودش را در مرکز محل تجمع عالمان دینی رساند و بمب بسته به بدنش را منفجر ساخت.

در این رویداد ۵۵ تن کشته شدند.

وزارت داخله می‌گوید، تحقیق جدی ادامه دارد تا مشخص شود که کدام گروه در عقب این رویداد قرار داشت.

گروه طالبان، دست داشتن در حمله را رد کرده است.

وال ستریت ژورنال: طالبان مسؤلیت حمله به هوتل اورانوس را به عهده نگرفته اند.
وال ستریت ژورنال: طالبان مسؤلیت حمله به هوتل اورانوس را به عهده نگرفته اند.

روزنامۀ وال ستریت ژورنال به این تمرکز کرده که با وجود تلاش‌ها برای انجام مذاکرات، جنگ در افغانستان ادامه دارد و طالبان حملات‌شان را در هفته‌های گذشته افزایش داده اند.

روزنامه این نکته از سخنان زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ امریکا برای صلح افغانستان را نشر کرده که گفته است، انتظار دارد طالبان و سایر افغان‌ها، انتخابات ریاست جمهوری را برای خود یک ضرب‌الاجل برای رسیدن به توافق صلح تعیین کنند.

  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست نوشته که اکثر قربانیان حمله سه شنبه در کابل، عالمان دینی از ولایت‌های مختلف افغانستان بودند که برای تجلیل از میلاد پیامبر اسلام گرد هم آمده بودند.

به نوشته روزنامه، از پولیس کابل خواسته نشده بود تا امنیت چنین یک گردهمایی بزرگ را تأمین کند، بناء حمله کننده توانست خودش را در داخل سالون اورانوس برساند.

واشنگتن پُست: از پولیس کابل خواسته نشده بود تا امنیت چنین یک گردهمایی بزرگ را تأمین کند.
واشنگتن پُست: از پولیس کابل خواسته نشده بود تا امنیت چنین یک گردهمایی بزرگ را تأمین کند.

واشنگتن پُست در ادامه می‌افزاید که طالبان دست داشتن در این رویداد را رد کرده اند، اما بر اساس گزارش سازمان ملل‌متحد، این گروه در حملات انتحاری بر اهداف حکومتی و بین‌المللی، مسؤل قتل هزاران غیر نظامی در افغانستان بوده است.

پیش از حمله روز سه شنبه، شورای علمای افغانستان در یک اقدام بی‌سابقه، حملات انتحاری را حرام خوانده بود.

تقریباً تمامی این گونه حملات از سوی طالبان و گروه داعش در افغانستان صورت گرفته اند.

  • روزنامۀ گاردین

روزنامۀ بریتانیایی گاردین هم در مورد حمله سه شنبه در کابل نوشته است.

به نقل از روزنامه، این حمله مرگبارترین رخداد در پایتخت در دو ماه گذشته بود، هنگامی که یک ورزشگاه شیعه‌یان در دشت برچی هدف قرار گرفت.

سازمان ملل‌متحد: شش ماه نخست امسال در افغانستان، برای غیر نظامیان مرگبارترین زمان بود.

گاردین به این هم توجه کرده که به نقل از سازمان ملل‌متحد، شش ماه نخست امسال در افغانستان، برای غیر نظامیان مرگبارترین زمان بود و انتخابات پارلمانی ماه اکتوبر، بیشترین خشونت‌ها را در نوع خود در این کشور داشت.

به نوشته روزنامه، زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان انتظار دارد که توافق صلح پیش از انتخابات ریاست جمهوری حاصل شود، اما گاردین افزوده که نشانۀ خیلی کم وجود دارد که طالبان به چنین ضرب‌الاجلی پابند باشند و هیچ نشانه هم وجود ندارد که گروه خشن داعش برای گفتگو ها دلچسپی داشته باشد.

XS
SM
MD
LG