لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۲

آرمان ملی: حکومت برای مذاکره با طالبان هیئت ۱۱ نفره را تعیین کرده‌است


روزنامه‌های امروز کابل در مطالب و تبصره‌های خود به بحث‌ها در رابطه به صلح و پیشرفت‌ها در این زمینه پرداخته‌اند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست اش نوشته‌است که حکومت افغانستان برای مذاکره با طالبان هیئت ۱۱ نفره را تعیین کرده‌است، این روزنامه تصاویر این افراد را نیز به نشر رسانیده‌است.

روزنامه نوشته‌است، فهرست اسامی این هیئت در حالی به نشر رسیده که امریکا از حکومت افغانستان خواسته بود که هیئتی را تعیین کند که در آن نماینده‌های احزاب سیاسی، جامعه مدنی و حکومت شامل باشند.

اما روزنامه نوشته است که در میان هیئت اعلام شده از سوی حکومت نماینده‌های احزاب سیاسی و جامعه مدنی دیده نمی‌شوند.

روزنامه سرمقاله‌اش را نیز به همین موضوع اختصاص داده و گفته که حکومت حق ندارد که کارکنان حکومتی را منحیث اعضای هیئت گفتگو کننده با طالبان تعیین کند.

ویسا

روزنامه ویسا نیز در مطلبی به چگونگی هیئت تعیین شده مذاکره کننده از سوی رئیس جمهور پرداخته و به نقل از برخی تحلیلگران گفته که این هیئت توان پیشبرد گفتگو با طالبان را ندارد.

روزنامه نوشته در قالب هیئتی که ریاست آنرا عبدالسلام رحیمی رئیس دفتر رئیس جمهور بر عهده دارد، سه زن نیز شامل اند.

روزنامه می‌گوید، برخی از مقامات در ریاست جمهوری به شرط افشا نشدن نام‌های‌شان گفته اند که آنان بهتر می‌دانند که در این مورد تا زمانی‌که رئیس جمهور خود سخنرانی کند کدام اعلامیه‌ای نشر نشود.

روزنامه در سرمقاله‌اش نوشته‌است، تأمین صلح با این هیئت جز خواب و خیال چیزی دیگری نیست.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش تأکید کرده که رئیس جمهور و هر افغان دیگر خواهان صلح در افغانستان بوده و جهان نیز از تلاش‌های صلح حمایت می‌کند.

روزنامه می‌گوید، تلاش‌های صلح ادامه دارد و ممکن با آمدن دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا به افغانستان این تلاش‌ها تسریع گردد.

روزنامه نوشته که با توجه به پیشرفت‌ها در بخش صلح مخالفان مسلح دولت فعالیت‌های‌شان را افزایش داده‌اند و هدف آنان این است که صدای بلند شده در زمینه صلح را خاموش کنند.

روزنامه به پاکستان، ایران و روسیه به چشم دشمن دیده و گفته که برای مخالفان مسلح دولت سلاح و تجهیزات فراهم می‌سازند.

روزنامه در اخیر سرمقاله‌اش از طالبان خواسته‌است که به سخنان دشمن گوش ندهند و برای تأمین صلح و ثبات عملاً کار کنند.

دنیا

روزنامه دنیا در مطلبی به نقل از رئیس جمهور امریکا نوشته که گفتگوهای صلح با طالبان با قوت ادامه دارد اما بیشتر مردم در باره آن آگاهی ندارند.

روزنامه نوشته که دونالد ترمپ این سخنان را در ایالت فلوریدا بیان داشته و گفته‌است، وی نمی‌داند که این گفتگوها موفقیت در پی خواهد داشت یا نه.

روزنامه گفته‌است، ممکن اشاره آقای ترمپ به دیدارهای زلمی خلیل‌زاد و نماینده‌های طالبان در قطر باشد که آقای خلیل‌زاد نیز آنرا امیدوار کننده خوانده است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG