لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

شورای ولایتی لوگر: ادامه تلفات ملکی عواقب بد در پی خواهد داشت


شورای ولایتی لوگر از افزایش تلفات افراد ملکی در این ولایت ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید که از هر راه ممکن باید جلو آن گرفته شود.

عبدالولی وکیل معاون شورای ولایتی لوگر روز یک‌شنبه ۴ قوس ۱۳۹۷به رادیو آزادی گفت که در دو عملیات پی هم نیروهای امنیتی افغان در این ولایت بیش از ده تن از افراد ملکی کشته و شماری هم زخم برداشته‌اند.

آقای وکیل می‌گوید که ادامه این وضعیت به سود هیچ طرف نبوده و پیامد‌های ناگواری به همراه خواهد داشت:

وی افزود:

"تلفات افراد ملکی در این اواخر در ولایت لوگر قابل نگرانی است و ادامه این وضعیت نتایج بد به همراه خواهد داشت، این حالت برای ما قابل تحمل نیست و این عملیات‌ها که تازه روی دست گرفته شده به نفع صلح و افغان‌ها نبوده به جز این‌که فاصله مردم را بیشتر سازد."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که به گفته شورای ولایتی لوگر شب یک‌شنبه در عملیات نیروهای امنیتی افغان در قریه پادخواب شاهانه مربوط پل علم مرکز لوگر چهار فرد ملکی کشته و تعدادی را هم نیروهای امنیتی با خود بردند.

هفته گذشته نیز در عملیات مشابه در منطقه آببازک ولسوالی محمد آغه این ولایت هفت فرد ملکی کشته و شماری هم زخم برداشتند که این رویداد اعتراضات ده‌ها باشنده لوگر را نیز به همراه داشت.

هم‌چنان شورای ولایتی لوگر می‌گوید که در یک واقعه امنیتی دیگر در منطقه التمور این ولایت شش فرد ملکی کشته و سه تن مجروح شدند.

پیش از این نیز بارها از تلفات افراد ملکی در جریان عملیات‌های نظامی و درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان مسلح در ولایت لوگر گزارش‌های به نشر رسیده‌اند.

حالا محمد انورخان اسحاقزی والی لوگر تلفات افراد ملکی در این ولایت را یک چالش جدی دانسته اما وی طالبان مسلح را نیز در این زمینه مقصر می‌داند.

محمد انور خان اسحاق‌زی والی لوگر
محمد انور خان اسحاق‌زی والی لوگر

وی می‌گوید:

"مشکل عمده این است که مخالفین مسلح عملیات‌های‌شان را از جاهایی‌که خانه‌های مردم و مساجد است سازماندهی می‌کنند و در عملیات‌های مخالفان مسلح نیز کشته می‌شوند. یک هیئت فرستاده‌ام و پس از بدست آوردن معلومات لازم اقدام جدی خواهم کرد، به هر شکلی از اشکال باید از تلفات افراد ملکی جلوگیری شود، قتل موی سفید، طفل و زنان دور از اسلامیت و انسانیت است."

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفت که آنان از محلاتی که مردم ملکی در آن زندگی می‌کنند منحیث سنگر استفاده نکرده و به زندگی مردم ملکی توجه دارند.

لوگر در جنوب کابل از ولایات نا امن بوده و طالبان مسلح در آن بسیار فعال هستند.

اما دو هفته پیش گزارش‌ها در مورد جابجایی ده‌ها جنگجوی گروه داعش در ولسوالی ازره این ولایت نیز به نشر رسید، آنچه نگرانی‌های جدی تری را به میان آورده‌است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG