لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۶

سپنتا: اگر خواسته باشیم یا نه نظام طالبانیزم به افغانستان می‌آید


رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی در حکومت پیشین افغانستان می‌گوید اگر خواسته باشیم یا نه نظام طالبانیزم به این کشور می‌آید.

رنگین دادفرسپنتا مشاور امنیت ملی در حکومت پیشین می گوید که افغانستان و منطقه در حال تغییر بوده و این کشور به سوی سیاست طالبانیزم در حرکت است.

آقای سپنتا روز یکشنبه در دور چهارم نشست امنیتی میان افغانستان و هند که از سوی انستیتوت مطالعات استراتژیک دو کشور در کابل راه اندازی شده بود گفت، اگر افغان ها بخواهند یا نه این تغییر برگشت ناپذیر آمدنی است.

او افزود:

" امروز با اندوه ما در آستانه یک تغییر اجتناب ناپذیر در افغانستان و منطقه قرار داریم، تغییری که برای ما افغان ها بسیار درد آور و غم انگیز است، شاید این مورد پسند ما نباشد که نیست اما واقعیت چنین است، به نظر من بخواهیم یا نخواهیم یک نوع طالبانیزه شدن سیاست جامعه آمدنی است."

این سخنان در حالی بیان می شود که زلمی خلیلزاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان در ادامه تلاش هایش به هدف تامین صلح در این کشور چند بار با نماینده های طالبان در قطر دیدار کرد و گفت که توقع دارد پیش از انتخابات ریاست جمهوری با طالبان توافق صورت گیرد.

زلمی خلیلزاد
زلمی خلیلزاد

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا نیز به تازه‌گی گفته است که ایالات متحده گفتگوهای صلح را با جدیت به پیش می‌برد.

در عین حال قرار است که در کنفرانس بین المللی ژنیو نیز در باره پروسه صلح افغانستان بحث صورت گیرد.

از سوی هم ینی کمار سفیر هند در کابل نیز در حاشیه نشست امنیتی میان دو کشور به خبرنگاران گفت که دهلی نو از تلاش های صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها پشتیبانی میکند.

در این حال ریاست اجرائیه می‌گوید که افغان ها هرگز نمی‌خواهند که به سوی دوره افراطیت حرکت کنند.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه به رادیو آزادی گفت که آنان امیدوار هستند تا چهره های سیاسی در ابراز نظر های شان شرایط موجود در این کشور را در نظر بگیرند.

او افزود:

"در جامعه افغانی افراطیت و فکر طالبانی جای ندارد، افغان ها نمیخواهند که باری دیگر به دوره طالبان برگردند، ما آرزو داریم که سیاسیون در اظهارات شان شرایط کشور را درک نمایند و به خواست های مردم پاسخ بگویند."

فریدون خوزون
فریدون خوزون

در عین حال برخی از کارشناسان سیاسی افغان با اشاره به گفتگوهای رو در رو میان امریکا و طالبان می‌گویند، نسبت به هر زمان دیگر امیدواری برای صلح در این کشور بیشتر شده است.

انتظار خادم یکی از این کارشناسان در واکنش به سخنان رنگین دادفر سپنتا به رادیو آزادی گفت که چهره های مطرح سیاسی باید طوری اظهار نظر کنند که اقوام موجود در این کشور را با هم نزدیک سازند نه این‌که به گفته وی سبب ایجاد فاصله میان آنان گردند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG