لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷

قوماندان امنیه کابل: برخی راه پیمایان، امروز دست به آشوب‌‌‌گری زدند


تصویر جنبۀ تزئینی دارد/ آرشیف
تصویر جنبۀ تزئینی دارد/ آرشیف

قوماندان امنیه کابل راه پیمایی شماری از باشنده‌های این شهر در اعتراض به بازداشت یک قوماندان محلی را آشوب خوانده می‌گوید، تا حال در نتیجه شلیک راه پیمایان بیش از ۲۰ پولیس زخمی شده اند.

شماری از باشنده‌گان ولایت کابل پس از چاشت روز یکشنبه در اعتراض به بازداشت یک قوماندان محلی دست به راه پیمایی زدند.

قوماندان امنیه کابل این راه پیمایی را خلاف قانون خوانده و در عین حال از راه پیمایان به عنوان آشوبگر نام می برد.

سید محمد روشن دل روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، راه پیمایان بدون آگاهی پولیس به جاده‌ها ریخته اند و نظم شهر را برهم زده‌اند.

"این ها آشوبگر اند، مظاهره از خود قانون دارد به استثای تعدادی محدودی که در مصلی شهید مزاری تجمع کرده اند تظاهرات کرده‌اند و اما عده‌ای که در جاده ها برآمده و پوسته های پولیس را آتش زده و پولیس را به مرمی زده اند که تا حال بیش از ۲۰ پولیس زخمی شده اند، این ها آشوبگر اند و برای برهم زدن نظم اجتماعی به جاده ها برآمده اند."

در عین حال آقای روشن دل تائید می کند که علی پور به اتهام این‌که سرگروه افراد مسلح غیر مسئول است بازداشت شده‌است.

راه پیمایان که شمار شان هزاران تن گفته شده امروز یک شنبه در بخش های از ساحات دشت برچی و دهمزنگ کابل دست به راه پیمایی زده اند.

رسانه های محلی گزارش داده اند که پولیس در ساحه ی دهمزنگ مانع رفتن راه پیمایان به داخل شهر شده و در جریان راه پیمایی صدای شلیک نیز به گوش رسیده است.

راه پیمایان می‌گویند، علی پور امروز در غرب کابل از سوی نیرو های امنیتی بازداشت شده است.

علی پور امروز در غرب کابل از سوی نیرو های امنیتی بازداشت شده است.

آنان خواهان رهایی آقای علی پور اند و گفته اند تا زمان رهایی این قوماندان محلی اعتراض شان ادامه خواهد داشت.

به گفته آن ها، تظاهرات آنان خود جوش بوده و از سوی کدام فرد یا گروه مشخص حمایت و یا رهبری نمی شود.

راه پیمایان می گویند، علی پور برای دفاع از مردم اش در برابر مخالفان مسلح دولت ایستاده‌گی کرده و در فعالیت های غیر قانونی دست ندارد.

یکی از راه پیمایان هنگام سر دادن شعار می گوید:

"ما مردمی هستیم که سخت در برابر بی عدالتی می ایستیم و پوز ظالم را به خاک میمالیم، ما خواهان رهایی بدون قید و شرط علی پور هستیم."

در همین حال محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح و رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان با نشر یک اعلامیه بازداشت علی پور را اقدام ناسنیجده و نادرست خوانده است.

در بخشی از اعلامیه آمده‌است:

"باور من این است که اقدام های خشن، بدون در نظرداشت اوضاع شکننده سیاسی و اجتماعی در قبال موضوعاتی از این دست، راه حل مشکل به وجود آمده نیست. بنابر این، با توجه به وضعیت اجتماعی، امنیتی و سیاسی، از حکومت افغانستان و ارگانهای ذیربط می خواهم که از طریق گفتگو با متنفذین منطقه و جستجوی راه حل های اساسی تر، علی پور را رها نموده و از بروز مشکلات بیشتر اجتماعی جلوگیری به عمل آرد."

کریم خلیلی در این اعلامیه همچنان خطاب به مردم گفته است:

"با هوشیاری کامل مترصد اوضاع باشند و اجازه ندهند که دست های پیدا و پنهان با استفاده از چنین فرصتهای به تنش های قومی و سمتی دامن بزنند."

کریم خلیلی
کریم خلیلی

در برخی رسانه های محلی از علی پور به عنوان قوماندان خیزش های مردمی در ولایت میدان وردک افغانستان نام برده می شود.

پیش از این در ماه میزان سال جاری عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور به رسانه ها گفته است که این قوماندان محلی در برخی نا امنی‌ها دست دارد.

خطیبی همچنان گفته بود که دستور بازداشت علی پور از کابل صادر شده و نیروهای امنیتی ولایت غور در ماه میزان عملیاتی را برای بازداشت وی به راه اندازی کرده بودند که این عملیات به ناکامی انجامید.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG