لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

خشونت علیه زنان در بامیان افزایش یافته‌است


به مناسب روز جهانی محو خشونت علیه زنان، کمپاین ۱۶ روزه محو خشونت علیه زنان از تاریخ ۲۴ نومبر تا ۱۰ دسمبر سال‌جاری میلادی در ولایت بامیان آغاز شد.

طبق آمار ارائه شده از طرف مقامات محلی بامیان در سال‌جاری آمار خشونت و بد رفتاری‌های جنسیتی علیه زنان در این ولایت ۳۰ فیصد افزایش پیدا کرده‌است.

محمد جواد دادگر، سرپرست دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت بامیان می‌گوید که از اول حمل سال ۱۳۹۷ تا آخر میزان همین سال بیش از ۴۷۲ مورد خشونت علیه زنان در دفتر ساحوی این کمیسیون ثبت شده و نسبت به سال گذشته افزایش چشم‌گیری را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد:

"بر اساس آمار کمیسیون مستقل حقوق بشر، بامیان از آغاز سال ۱۳۹۷ تا حال به تعداد ۴۷۲ مورد رویداد خشونت علیه زنان در این کمیسیون ثبت و مورد پیگرد قرار گرفته‌است که متأسفانه این آمار در مقایسه با آمار سال گذشته ۳۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد."

فعالین مدنی بامیان نیز دلایل افزایش ثبت آمار خشونت علیه زنان را در این ولایت بلند رفتن آگاهی مردم، افزایش آگاهی زنان از حقوق‌شان، فعالیت‌های نهادهای مدنی در این ولایت و واکنش نشان دادن زنان نسبت به سرنوشت‌شان می‌دانند.

ابراهیم تولا یکی از فعالین مدنی بامیان در این مورد گفت:

"دادخواهی و مبارزه با سنت‌های نا پسند باعث موفقیت‌های زیادی شده است که در این زمینه جامعه، جوانان، نهادهای مدنی و رسانه‌ها همکاری‌های زیادی را انجام دادند. به همین دلیل امروز ما تغییرات زیادی را در زمینه خشونت علیه زنان می‌بینیم."

خشونت‌هایی‌که در بامیان اتفاق افتاده‌است، شامل خشونت‌های فزیکی، لفظی، ممانعت از تحصیل، بی‌سرنوشت ماندن زنان، عدم پرداخت نفقه، تهدید به مرگ، قتل ناموسی و تجاوز جنسی بوده‌است. اما کریمه سالک رئیس امور زنان ولایت بامیان از روند رسیدگی به قضایایی خشونت علیه زنان در این ولایت خوشبین است.

وی افزود:

"از آغاز سال‌جاری تا حال ۲۶ قضیه با میانجیگری ریاست امور زنان و همکاری متنفذین محل حل شده‌است. بیشتر قضایایی‌که به ما می‌رسد فرار از منزل به قصد ازدواج است که این قضایا نسبت به دیگر ولایات در بامیان با جنجال کمتری روبرو است طوری‌که ما والدین دختر و پسر را می خواهیم و با آن‌ها صحبت می‌کنیم و مسائل را بین این دو خانواده حل می‌کنیم که در پایان هر کدام از این قضایا دختر و پسر همدیگر را دوست دارند، به عقد یکدیگر در می‌آوریم."

به گفته مقامات ریاست امور زنان، با وجودیکه در طول ۱۷ سال گذشته در ولایت بامیان، زنان در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری فعالیت‌های چشمگیر داشته اند و آنان آزادانه در نهادهای تحصیلی و آموزشی مصروف آموختن علم بوده‌اند، اما هنوز در محیط کار مورد آزار و اذیت و تبعیض جنسیتی قرار می‌گیرند.

عباس نادری، بامیان

XS
SM
MD
LG