لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۸

مسیر: شاید انتخابات ریاست جمهوری برای سه ماه به تأخیر افتد


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر در مورد تعویق احتمالی انتخابات ریاست جمهوری و بحث‌های جاری مرتبط به صلح مطالبی را منتشر نموده‌اند.

  • مسیر

روزنامۀ مسیر نوشته‌است که ممکن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولسوالی‌ها برای سه ما به تأخیر بیفتد.

روزنامه در ادامه با اشاره به برخی عوامل این تأخیر احتمالی نوشته‌است که روند ارزیابی و بازشماری آرای انتخابات ولسی جرگه، سرد شدن هوا و خراب بودن مسیر برخی ولایات به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری را حتمی ساخته‌است.

اما به نقل از روزنامه قبل از این برخی آوازه‌ها وجود داشت که به‌خاطر آغاز گفتگوهای صلح و اشتراک طالبان در انتخابات ریاست جمهوری ممکن این روند چند ماه به تعویق افتد، اما این موضع را تا کنون هیچ منبع رسمی تأیید نکرده‌است.

  • دنیا

روزنامۀ دنیا نیز نوشته‌است که کمیسیون مستقل انتخابات به تعویق افتادن احتمالی انتخابات ریاست جمهوری را تأیید کرده‌است، اما به‌گفته روزنامه در زمینه هنوز هم بحث‌ها جریان دارد و تصمیم نهایی اتخاذ نشده‌است.

روزنامه در ادامه نوشته‌است که عبدالعزیز ابراهیمی یکی از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات گفته‌است؛ چندین طرح مختلف در رابطه به انتخابات ریاست جمهوری تحت بحث قرار دارد که یکی آن طرح سه ماه به تعویق افتادن این انتخابات است.

روزنامه نوشته‌است که اعضای کمیسیون گفته‌اند این طرح پس از نهایی شدن با مردم در میان گذاشته خواهد شد.

  • ویسا

اما روزنامه ویسا عکس‌العمل ارگ ریاست جمهوری را در رابطه به تعویق سه ماهه انتخابات ریاست جمهوری منعکس نموده و نوشته‌است؛ در حالی‌که اعضای کمیسیون این موضوع را تأیید می‌کنند، اما از سوی ارگ رد شده‌است.

روزنامه نوشته‌است که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با سه ماه تأخیر یکی از طرح‌های کمیسیون می‌باشد که تا هنوز نهایی نشده‌است.

اما روزنامه به نقل از هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور نوشته‌است که حکومت به استقلالیت کمیسیون انتخابات احترام دارد و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ۳۱ حمل نیز از سوی همین کمیسیون اعلام شده‌است.

روزنامه نوشته است که آقای چخانسوری این را واضح ساخت که حکومت برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ معینه آماده‌گی کامل دارد.

بحث‌ها در رابطه به صلح موضوع مهم دیگریست که برخی روزنامه‌ها در مورد آن تبصره نموده‌اند.

  • دنیا

روزنامۀ دنیا به نقل از رئیس شورای عالی صلح نوشته‌است که با طالبان تماس‌های زیاد صورت گرفته و همین تماس‌ها امیدواری‌ها برای رسیدن به صلح را بیشتر ساخته‌است.

روزنامه نوشته‌است که محمد کریم خلیلی در صحبت‌هایش به این نیز اشاره نموده‌است که با شورای کویته تماس‌های ویدیویی نیز گرفته شده‌است تا یک صلح عزتمند به افغان‌ها آورده شود.

اما روزنامه در یک مطلب دیگرش به نقل از احزاب سیاسی نوشته‌است که رئیس جمهور اشرف غنی طرح احزاب سیاسی در پیوند به صلح را از نظر انداخته‌است.

روزنامه نوشته‌است که ایجاد برد ملی برای صلح طرح احزاب سیاسی بود، اما نتیجه آن چیزی نبود که احزاب می‌خواستند.

  • ویسا

روزنامه ویسا به نقل از سفیر هند در کابل نوشته‌است که کشورش از روند صلح به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG