لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۵

کمیسیون انتخابات طرحی به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری را شریک ساخت


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان طرحی را در پیوند به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری با احزاب سیاسی، جامعه مدنی و نماینده های حکومت شریک ساخت.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید بهتر خواهد بود که انتخابات ریاست جمهوری، شورا های ولسوالی ها و ولایتی و انتخابات ولسی جرگه ولایت غزنی در یک تاریخ واحد یعنی ۲۲ سرطان سال آینده برگزار گردد.

این کمیسیون طرحی را در زمینه روز دوشنبه با احزاب سیاسی، جامعه مدنی و نماینده های حکومت شریک ساخت.

گلا جان عبدالبدیع صیاد رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به دلایل و مشکلات در پیوند به تاخیر افتادن انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرده گفت:

گلاجان عبدالبدیع صیاد
گلاجان عبدالبدیع صیاد

او افزود:

"وضعیت اقتصادی و امنیتی و طبعیت جغرافیایی افغانستان ما را وادار می سازد تا در برخی موارد برنامه های ما را تغییر دهیم تاریخ ۳۱ حمل را که برای انتخابات آینده علام کرده بودیم کار های زیادی نزد ما وجود دارد که باید انجام شود برای آن ثبت نام شود تقویم منظم برای آن داشته باشیم و برای مبارزات انتخاباتی باید زمان کافی داشته باشیم."

به اساس طرح جدید کمیسیون مستقل انتخابات انتخابات ریاست جمهوری، شورا‌های ولسوالی ها و ولایتی و انتخابات ولسی جرگه ولایت غزنی باید به تاریخ ۳۱ حمل نه بلکه به تاریخ ۲۲ سرطان سال آینده برگزار گردد.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت که طرح این تغییرات در حد یک مسوده است و ابراز امیدواری کرد که اشتراک کننده‌گان با در نظرداشت مشکلات موجود نظریات شان را در رابطه به میان گذارند.

برخی از اشتراک کننده‌گان این نشست مشورتی به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری را غیر قانونی عنوان کرده و گفتند که کمیسیون مستقل انتخابات میخواهد به بهانه مشکلات و کمبودی ها زمان حکومت فعلی را طولانی بسازد.

اما رئیس کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که هیچ تصمیمی خلاف نظریات احزاب سیاسی، جامعه مدنی و نماینده‌های حکومت عملی نخواهد شد.

از سوی هم یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید کمیسیون مستقل انتخابات باید کاری را انجام دهد که مطابق به قانون اساسی و قانون انتخابات باشد.

یوسف رشید
یوسف رشید

او افزود:

"این که در کمیسیون ظرفیت موجود نبود این خود به فشارهای سیاسی و دیگر مداخلات راه را هموار می کند کمیسیون انتخابات در این حد نیست که پروسه انتخابات را به شکل مستقلانه و قاطعانه مدیریت کند این کمیسیون هموار از مسئولیت هایش میگریزد و سیاسیون از این وضعیت نفع می‌برند و کمیسیون هم نمیتواند در برابر شان موقف بگیرد و این دلالت به ناکامی کمیسیون می کند."

کمیسیون مستقل انتخابات می گوید نظریات اشتراک کننده گان در نشست مشورتی آنان بررسی شده و نتیجه آن در چند روز آینده با مردم شریک ساخته خواهد شد.

برخی از نماینده های احزاب سیاسی با انتقاد روی روند انتخابات گفتند که پیش از هر تصمیمی باید بعد حقوقی تغیر در تاریخ برگزاری انتخابات هم مورد توجه قرار گیرد.

اما در زمینه ودیر صافی آگاه مسایل حقوقی و استاد در پوهنتون کابل به رادیو آزادی گفت، در صورت که دلایل کمیسیون مستقل انتخابات در پیوند به برگزاری انتخابات موجه باشد تغیر در تاریخ آن مشکل قانونی ندارد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG