لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

برشنا شرکت: عدم سیستم معیاری و کمبود ظرفیت عوامل پرچاوی برق می‌باشند


رئیس شرکت برشنا افغانستان می گوید، غیر معیاری بودن سیستم برق در کشور و کمبود ظرفیت سبب شده‌است تا پرچاوی‌های برق بیشتر گردد.

رئیس شرکت برشنا افغانستان می‌گوید که، سیستم برق افغانستان از همان آغاز به گونه غیر معیاری ساخته شده است که این مسئله تا حال برای آنان مشکل ایجاد کرده است.

امان الله غالب رئیس این شرکت روز دوشنبه در نشست استجوابیه ولسی جرگه گفت که سیستم برق افغانستان با توجه به نیازمندی‌های مردم ساخته نشده است، زیرا به گفته وی این سیستم برای ظرفیت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میگاوات دیزاین شده در حالی که تنها کابل تا ۶۰۰ میگاه وات برق ضرورت دارد.

امان الله غالب
امان الله غالب

او افزود:

"مشکل برق افغانستان از حالا نیست، بلکه از زمانی که سیستم برق افغانستان ساخته شده معیاری و استندرد نبود، بخاطریکه به گونه که کابل دیزاین شده بود، لین‌های برق تنها ظرفیت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میگاه وات برق را داشت، برق که در داخل کشور تولید میشود و از کشورهای دیگر وارد می گردد ظرفیت همه آن‌ها از ۴۰۰ میگاوات بیشتر نیست."

همچنان آقای غالب گفت که تا وقتی که ۵۰۰ کیلوات برق ازبکستان که ظرفیت انتقال ۱۰۰۰ میگاوات را دارد وصل نشود در کابل و شماری از ولایت‌های دیگر مشکل پرچاوی‌های برق برطرف نخواهد شد.

به گفته وی افزایش نفوس، ناامنی و استفاده بیش از حد برق مشکلات است که پرچاوی‌ها را بیشتر ساخته است.

از نزدیک یک ماه به این طرف در برخی مناطق مرکزی کابل پرچاوی‌های برق به ساعت‌ها ادامه پیدا می‌کند در حالی که در برخی مناطق گاه گاهی و یا هم تمام روز و شب برق وجود نمی‌داشته باشد.

اما رئیس شرکت برشنا می‌گوید که در تناسب به سال قبل امسال پرچاوی‌ها کمتر شده و در ۴۸ ساعت تنها هشت ساعت مردم بدون برق می‌باشند.

به اساس معلومات وزارت انرژی و آب افغانستان در حال حاضر در این کشور حدود ۱۵۰۰ میگاوات برق مصرف می‌شود، که ۱۱۰۰ میگاوات آن از بیرون خریداری شده و باقی مانده در داخل کشور تولید می‌گردد.

به اساس معلومات این وزارت در ۱۴سال گذشته به مقدار یک میلیارد و سه صد میلیون دالر در بخش برق‌های وارداتی مصرف شده‌است.

در این حال شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان از جمله صالح محمد صالح می‌گوید که افغانستان دارای آب کافی می‌باشد که باید بالای آن بند‌های برق ساخته شود.

او افزود:

"هرگاه در کنر بند‌ها ساخته شود ۱۱۸۰ میگاوات برق تولید می‌کند، که برای تمام افغانستان کافی میباشد ولی حکومت از آن چشم پوشیده است در حالی که جهان آمده است که مصرف آن‌را هم بپردازد، خواست من اینست که حکومت ما را از برق‌های واراداتی خلاص کند، خبر خوب اینست که بالای دریای کنر سرمایه گذاری شود و ما صاحب برق خود شویم."

آقای صالح میگوید که افغانستان درحالی برق را ازهمسایه‌هایش خریداری میکند که خود در این خصوص منابع زیاد دارد.

اما الماس زاخیلوال معین وزارت انرژی و آب که در نشست استجوابیه روز دوشنبه ولسی جرگه صحبت می‌کرد اطمینان داد که به زودی روی بندهای کار آغاز میشود که نا تمام مانده اند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG