لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۷

نهاد‌های ناظر: کمیسیون انتخابات توانایی برگزاری همزمان ۴ انتخابات را ندارد


"آرشیف" یک مرد حین رأی‌دهی در جریان انتخابات ولسی جرگه ۲۸ میزان در ولایت جوزجان
"آرشیف" یک مرد حین رأی‌دهی در جریان انتخابات ولسی جرگه ۲۸ میزان در ولایت جوزجان

شماری از نهاد‌های ناظر انتخاباتی افغانستان می‌گویند، به دلیل کوتاه بودن زمان، ضعف مدیریت کمیسیون مستقل انتخابات، ناامنی‌ها و کمبود بودجه این کمیسیون توانایی این را ندارد که چهار انتخابات را هم‌زمان برگزار کند.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان روز سه‌شنبه «۰۶ قوس ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، این یک بار سنگین و مسئولیت بزرگ بالای کمیسیون مستقل انتخابات است که آنرا عملی کرده نمی‌تواند.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی فیفا
یوسف رشید رئیس اجرائیوی فیفا

وی گفت:

"برگزاری چهار انتخابات همزمان بالای کمیسیون انتخابات یک بار سنگین و یک مسئولیت بزرگ است، این کمیسیون انتخابات ولسی جرگه را درست مدیریت کرده نتوانست و رهبری کمیسیون انتخابات در کارهایش کوتاه آمده و چهار انتخابات را همزمان برگزار کرده نمی‌تواند."

کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این گفته‌است انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ۳۱ حمل سال آیندۀ خورشیدی برگزار می‌شود.

اما حالا ذبیح‌الله سادات معاون سخنگوی این کمیسیون می‌گوید، حکومت از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته تا انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولسوالی، ولایتی و انتخابات غزنی یکجا برگزار شود.

آقای سادات در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت برای آن‌ها گفته‌است که هر بار نمی‌تواند برای انتخابات بودجه بدهد و امنیت آن را تأمین کند.

ذبیح سادات
ذبیح سادات

وی گفت:

"حکومت برای کمیسیون گفته‌است چهار انتخابات یکجا برگزار شود و حکومت هر بار برای انتخابات بودجه جداگانه داده نمی‌تواند و نه هم امنیت آن را تأمین کرده می‌تواند. کمیسیون می‌تواند انتخابات ریاست جمهوری را در ۳۱ حمل سال آینده خورشیدی برگزار کند، اما مشکل است که چهار انتخابات در ۳۱ حمل مدیریت شود."

کمیسیون مستقل انتخابات روز دوشنبه یک طرح را مبنی به این‌که تمام انتخابات یکجا برگزار شود با احزاب سیاسی، جامعه مدنی و نهاد‌های امنیتی شریک کرده‌است که بر اساس آن اگر همه به آن موافق باشند تمام انتخابات به تاریخ ۲۲ سرطان سال آیندۀ خورشیدی برگزار می‌شود.

در عین حال حبیب‌الرحمن ننگ رئیس بنیاد نظارت بر انتخابات شفاف و آزاد افغانستان می‌گوید، این خواست حکومت منطقی نبوده و برگزاری همزمان چهار انتخابات شفافیت انتخابات را صدمه می‌رساند.

عکس از جریان رأی‌دهی در انتخابات ولسی جرگه در ولایت کندهار
عکس از جریان رأی‌دهی در انتخابات ولسی جرگه در ولایت کندهار

وی افزود:

"زمانی‌که انتخابات ریاست جمهوری شوراهای ولسوالی و ولایتی همزمان برگزار شود حکومت می‌خواهد با این کار نشان بدهد که اشتراک مردم در انتخابات وسیع است که این‌کار به صورت کامل شفافیت انتخابات را متضرر می‌سازد و کمیسیون هم نمی‌تواند که این انتخابات را به طور درست مدیریت کند."

قرار بود انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها با انتخابات ولسی جرگه یکجا برگزار شود، اما به دلیل مشکلات امنیتی، نبود کاندیدان واجد شرایط و برخی مشکلات دیگر برگزاری این انتخابات به تعویق افتاد.

این در حالیست که گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس کمیسیون مستقل انتخابات گفته است، تقویم انتخابات ریاست جمهوری تکمیل شده و در جریان هفتۀ جاری اعلان می‌گردد.

یک منبع معتبر این کمیسیون به رادیو آزادی گفت، انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات غزنی همزمان برگزار می‌شود و ممکن تقویم آن فردا یا روز بعد اعلان گردد.

اما هنوز هم روشن نیست که انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها و ولایتی چه زمانی برگزار می‌شود.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، به‌خاطر مدیریت و آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها و ولایتی به سه ماه وقت نیاز است.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG