لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۱

رهبری نشست ژینو را حکومت افغانستان و سازمان ملل متحد به عهده دارند


شهر ژینو سویس امروز میزبان نشست بین المللی در مورد افغانستان است.

رهبری نشست ژینو را حکومت افغانستان و سازمان ملل متحد به عهده دارند.

با آن که انتظار می رود افغانستان در این نشست حسابدهی تعهدات باشد که با کشور‌های کمک کننده وعده سپرده‌است اما این نشست برای ادامه تعهدات مالی و سیاسی جامعه جهانی با افغانستان نیز بسیار مهم خوانده شده‌است.

یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل در کابل گفته است که نشست ژینو یک فرصت برای تأکید روی آوردن اصلاحات و استفاده از آن اصلاحات برای تامین صلح و ثبات در افغانستان است.

دیوید هیل معاون وزیر خارجه ایالات متحده در امور سیاسی به نماینده‌گی از واشنگتن، هیئت امریکایی را در نشست ژینو رهبری می‌کند.

الیس ویلز معاون وزارت خارجه امریکا در امور جنوب آسیا و آسیای میانه و جان باس سفیر امریکا در کابل نیز در جمع کسانی اند که به نماینده‌گی از واشنگتن در نشست ژینو اشتراک کرده اند.

الیس ویلز معاون وزارت خارجه امریکا در امور جنوب آسیا و آسیای میانه
الیس ویلز معاون وزارت خارجه امریکا در امور جنوب آسیا و آسیای میانه

​این سه دیپلومات ارشد امریکایی در حاشیه نشست ژینو با رئیس جمهور و رئیس اجرائیه افغانستان ملاقات خواهند کرد.

الیس ویلز همچنان با برخی از فعالان جامعه مدنی افغانستان که در نشست ژینو اشتراک کرده اند، نیز ملاقات کرده است.

پس از برگزاری نشست ژینو، الیس ویلز معاون وزارت خارجه امریکا در امور جنوب آسیا و آسیای میانه به بروکسل سفر خواهد کرد تا با متحدان اتحادیه اروپا تلاش‌های مشترک شان را در مورد افغانستان و جنوب آسیا به بحث بگیرد.

بیشتر رسانه‌ها گزارش داده اند که در نشست دو روزه ژینو روی تلاش مشترک برای رسیدن به صلح پاپدار و رفاه برای افغانستان بحث خواهد شد.

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده اند که شاه محمود قریشی وزیر خارجه این کشور در نشست ژینو در مورد افغانستان اشتراک نخواهد کرد.

  • گزارش‌ها دلیل عدم اشتراک آقای قریشی را افتتاح مسیر قطار پور واقع در ایالت پنجاب پاکستان با هند خوانده اند، اما گفته نشده است که آیا کدام مقام دیگر به نماینده‌گی از اسلام آباد در نشست ژینو اشتراک کرده است یا خیر؟

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در نشست ژینو اشتراک کرده است، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که آقای ظریف در نشست دو روزه ژینو برای افغانستان موضع تهران را در مورد اهمیت تامین صلح و ثبات در افغانستان ابراز خواهد کرد.

وزارت خارجه ایران گفته است که محمد جواد ظریف در حاشیه نشست ژینو با رئیس جمهور و رئیس اجرائیه افغانستان، فدریکا موگرینی رئیس پالیسی اتحادیه اروپا و برخی نماینده‌های کشور‌های دیگر نیز ملاقات کند.

نمائ از شهر تهران پایتخت ایران
نمائ از شهر تهران پایتخت ایران

برعلاوه وزیر خارجه ایران، وزرای خارجه حدود بیست کشور دیگر در نشست ژینو برای افغانستان اشتراک کرده اند که سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه و هیکو ماس همتای جرمنی‌اش نیز در این جمع شامل اند.

این وزرا استراتژی‌ها، کمک‌ها و پیشرفت‌ها در بخش‌های گوناگونی که افغانستان و جامعۀ بین المللی در نشست بروکسل در سال ۲۰۱۶ رویش توافق کرده بودند را به ارزیابی خواهند گرفت.

در کنفرانس بروکسل بیش از ۱۵ میلیارد دالر به افغانستان وعده کمک داده شده بود، اما در نشست ژینو کمک‌های تازه با افغانستان اعلان نمی‌شود، بلکه روی پالیسی‌ها و اجندای تمرکز می شود که در نتیجه آن افغانستان به حکومتداری خوب، صلح و رفاه دست یافته می تواند.

XS
SM
MD
LG