لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۳

رئیس جمهور غنی در ژینو جامعه جهانی را به سرمایه گذاری در افغانستان تشویق کرد


رئیس جمهور افغانستان در نخستین روز نشست ژینو، روی سرمایه گذاری ها در سکتور خصوصی به ویژه در بخش انرژی، ساختمان ها و زیربنا های افغانستان بحث کرد.

نشست دو روزه ژینو امروز سه شنبه آغاز شد.

یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان در صفحه انترنتی خود نوشته است که نشست های فرعی امروز در ژینو، مسایل مختلف مربوط به افغانستان را به بحث خواهند گرفت.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی نیز در یکی از همین نشست ها روی افزایش سرمایه گزاری بالای سکتور خصوصی افغانستان صحبت کرد.

رئیس جمهور غنی که این نشست را مدیریت می‌کرد، روی بهبود سرمایه گذاری در سکتور خصوصی، چالش‌ها و همکاری جامعه جهانی در این بخش به اشتراک کننده‌ها معلومات داد.

آقای غنی صحبت هایش را از ایجاد دهلیزهای هوایی با چندین کشور برای بازاریابی به اموال تجار افغان آغاز کرد.

رئیس جمهور افغانستان از صادرات جلغوزه کشور به چین یاد کرد و گفت که با ایجاد دهلیز هوایی میان افغانستان و چین سه صد تُن جلغوزه افغانستان به آن کشور صادر شد که در نتیجه دید مردم در مورد تولید این محصول در برخی ولایات تغییر کرده است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

او افزود:

"این ارتباط مستقیم نخست با چین و سپس با اروپا به معنی تغییر در پکتیکا، پکتیا، خوست، لغمان، ننگرهار و نورستان است."

به گفته رئیس جمهور افغانستان، جلغوزه افغانستان قبلاً بطور آشکار و پنهان به پاکستان انتقال می یافت که از آنجا بنام تولیدات پاکستانی به جهان صادر می گردید اما اکنون مردم می دانند که این محصول مستقیماً از افغانستان به بازارهای جهانی راه یافته است.

رئیس جمهور افغانستان همچنان در اشاره به فرصت ها در سکتور های مختلف مانند زراعت، منابع طبیعی، تولید انرژی و بخش های دیگر در افغانستان گفت که جامعه جهانی می تواند با سرمایه گذاری کوچک افغانستان را به سوی رفاه برده و به یک کشور اتصالی مبُدل سازد.

رئیس جمهور غنی برای انکشاف سریع از ده تولیدی مهم افغانستان نام برد که به گفته او در جهان شناخته شده و آن را برای انکشاف سریع مهم خواند.

او افزود:

"پیروزی سریع میتواند در تمرکز بالای ده تولید بدست آید که پیش از پیش از سوی جامعه جهانی شناخته شده اند، سرمایه گزاری کوچک میتواند که صادرات به ارزش ۸۵۰ میلیون دالر را در مدت چهار سال به چهار میلیارد دالر برساند."

قالین، پوست قرقل، ادویه جات، میوه تازه و خشک و زغفران از جمع تولیدات اند که در بازارهای جهانی بنام محصولات افغانستان شناخته می شوند.

نشست دو روزه ژینو، فرصتی برای افغانستان دانسته می شود تا یک استراتژی همه جانبه را به خاطر خود کفایی از لحاظ اقتصادی پیشکش کند.

رئیس جمهور افغانستان در ختم اجلاس امروزی به اشتراک کننده‌‌ها گفت که افغانستان در حال حاضر تغییر کرده‌است و دروازه هایش به روی سرمایه گذاری باز اند:

"این یک افغانستان متفاوت است ما آماده تجارت استیم و امیدوارم که شما آماده مشارکت باشید."

در جریان امروز عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان نیز در نشست زیر نام "مردم در حرکت، عودت کننده‌ها و ادغام آنها در جامعه" شرکت کرده و گفت که بیجا شده های داخلی و مهاجرین افغان در بیرون افغانستان از مسایل بسیار مهم اند که حکومت وحدت ملی با جدیت آن را دنبال می کند.

او گفت:

"باید بپذیریم که هنوز هم ما با چالش های جدی امنیتی روبه رو استیم و باید بیشتر روی تامین امنیت کار کنیم تا افغان‌ها احساس امنیت کرده و به کشور شان عودت کنند."

از سوی دیگر فلیپو گراندی رئیس اداره مهاجرین سازمان ملل که در این نشست رئیس اجرائیه افغانستان را همرایی می کرد گفت، افغانستان در حال حاضر حدود هشت میلیون بیجا شده دارد که دو میلیون آن در داخل کشور و باقی آن در کشورهای دیگر اند.

در آغاز امروز رولا غنی بانوی اول افغانستان مدیتریت یک اجلاس را در ژینو به عهده گرفت که در آن روی وضعیت زنان در افغانستان به بحث گرفت.

خانم غنی در سخنرانی امروزش از کمک‌های جامعه بین المللی برای بهبود وضع زنان افغان ابراز سپاس نموده گفت:

رولا غنی بانوی اول افغانستان
رولا غنی بانوی اول افغانستان

"ما قدر تمام کمک های را که با ما قبلاً کرده‌اید را می‌دانیم و امیدوارم بحث‌های جاری، منتج به همکاری‌های بیشتر شما با ما شوند."

بانوی اول افغانستان در حالی کمک های جامعه جهانی برای بهبود وضع زنان در افغانستان را مفید خواند که چندی پیش سیگار یا اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان گفت که بسیاری از پروژه های کمک به برنامه ظرفیت سازی برای زنان افغان به هدر رفته است.

در نشست ژینو حدود بیست وزیر خارجه کشور های مختلف و ده ها نماینده از نهاد های کمک کننده برای افغانستان اشتراک کرده اند که در نشست فردا تعهدات افغانستان با جامعه جهانی را ارزیابی خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG