لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۷

حکومت افغانستان: اظهارات عمران خان در باره صلح موثر است اما اگر عمل کنند


حکومت افغانستان از صدراعظم پاکستان می خواهد که به اظهارات تازه‌اش در رابطه به همکاری با پروسه صلح این کشور عمل کند.

هرچند اظهارات تازه عمران خان صدراعظم پاکستان در باره همکاری با روند صلح افغانستان با استقبال مقامات افغان روبه رو شده، اما آنان می گویند که در این بخش به اقدامات عملی نیاز است.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می گوید که پیش از این نیز اسلام آباد اظهارات مشابه داشته اما هرگز به آن عمل نکرده است.

آقای خوزون شام روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی سخنان عمران خان را سازنده خواند اما گفت مهم این است که نظامیان پاکستان نیز به آن عمل کنند.

فریدون خوزون
فریدون خوزون

او افزود:

"سخنان عمران خان خوب است اما وی شاید صلاحیت این را نداشته باشد که وارد سیاست های که خلاف دیدگاه نظامیان آن کشور باشد گردد، در گذشته تجربه این را نشان داده است، اما حالا هم توقع داریم چیزی را که عمران خان می گوید نظر حکومت ملکی و نظامی آن کشور همین باشد."

این سخنان در حالی بیان می شوند که عمران خان صدراعظم پاکستان در سفرش به وزیرستان گفته که دیگر جنگ بیگانه ها را دنبال نکرده و با روند صلح افغانستان همکاری می‌کنند.

صدراعظم پاکستان گفته که دیگر جنگ بیگانه ها را دنبال نکرده و با روند صلح افغانستان همکاری می‌کنند.

به گزارش ویب سایت مسیر آقای خان همچنان تاکید کرده که تامین صلح در افغانستان برای امنیت و ثبات پاکستان بسیار مهم است.

صدراعظم پاکستان در حالی این اظهارات را مطرح می کند که موضوع صلح افغانستان نسبت به هر زمان دیگر مورد بحث است، حتی زلمی خلیل زاد نماینده خاص امریکا برای صلح این کشور ابراز امیدواری کرده که تا چند ماه دیگر توافق صلح با طالبان صورت گیرد.

رئیس جمهور غنی نیز گفته که افغانستان به صلح نزدیک شده و کار ایجاد بورد مشورتی صلح به هدف پیشبرد گفتگوها با طالبان نیز به زودی پایان می آبد.

حالا انتظار خادم از کارشناسان روابط بین الملل با اشاره به سخنان عمران خان می گوید که اسلام آباد در سال های گذشته پول هنگفتی را از واشنگتن بدست آورده و ناگزیر است که از موقف امریکا در خصوص صلح افغانستان پشتیبانی کند.

انتظار خادم
انتظار خادم

او افزود:

"پاکستان به خاطر بُرد جنگ امریکا در افغانستان بسیار پول بدست آورده و حالا مجبور است که در برابر این پول برای موفقیت ماموریت امریکا مفید و ممد واقع گردد، حالا که مسئله صلح افغانستان مطرح است عمران خان چاره دیگر ندارد جز این که این پروسه کامیاب شود."

حکومت افغانستان بارها گفته که همکاری کشورهای منطقه به ویژه همسایه ها با روند صلح این کشور یک نیاز جدی بوده و تامین صلح در افغانستان می تواند سبب صلح و ثبات در منطقه نیز گردد.

اما آنچه همواره مورد انتقاد حکومت افغانستان قرار گرفته تفاوت بین گفتار و کردار پاکستان در قبال این کشور به خصوص در پروسه صلح بوده است چون به باور کابل، اسلام آباد در این بخش تا حالا همکاری صادقانه انجام نداده است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG