لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۱

واقعۀ ۲۵ نومبر نشان دهنده یک تحول جدی در اختلافات بین روسیه و اوکراین می‌باشد!


واقعه ۲۵ ماه نومبر در بحیره آزوز نشان دهنده یک تحول جدی در اختلافات بین روسیه و اوکراین می‌باشد که بعد از الحاق شبه جزیره کریمیا با خاک روسیه، همیشه وجود داشت.

یک روز بعد از آن که گارد ساحلی روسیه به سمت کشتی‌های اوکراین فیر کرده و سه کشتی را با عمله آن در سواحل کریمیا توقیف کرد، مردم در پیشروی سفارت روسیه در اوکراین دست به تظاهرات زده و خواهان عمل جوابی علیه روسیه شدند.

جنرال‌های اوکراینی و قوای نظامی این کشور در حال آماده باش کامل برای جنگ قرار دارند و پارلمان این کشور روز ۲۶ نومبر جلسه فوق العاده داشت و از پیشنهاد رئیس جمهور این کشور پترو پروشینکو حمایت کرد که خواهان اعلان یک حالت نظامی یک ماهه می‌باشد.

وضیعت اصلاً در "ماه می" شعله‌ور شد زمانی که روسیه بالای تنگناه کرخ یک پل ۱۹ کیلومتری را اعمار کرد تا خاک روسیه را با شبه جزیره کریمیا وصل نماید.

ارتفاع این پل بسیار کم است که مانع رسیدن کشتی‌های بزرگ تجارتی به بندر ماریوپول اوکراین می شود.

در چند ماه گذشته هم برخوردهای پراگنده بین کشتی‌های نظامی روسیه و کشتی‌های اوکراینی در این آبها بوده است البته نه به شدت برخورد روز ۲۵ نومبر که در آن شش گارد ساحلی اوکراین زخمی شده و ۲۳ دریانورد اوکراینی اسیر گرفته شدند.

  • شرح و تبصره‌های روسیه و اوکراین در مورد این واقعه ضد و نقیض می باشد.

کییف روسیه را متهم می سازد که با این هجوم خود موافقتنامه سال ۲۰۰۳ را که طبق آن مالکیت تنگنای کرخ در بحیره آزوز مشترکاً به دو کشور تعلق دارد، پامال کرده است.

مسکو/ روسیه
مسکو/ روسیه

روسیه همچنان در مورد تصمیم پارلمان اوکراین در رابطه با اعلان حالت نظامی و سفر بر کردن قوا شکایت کرده است.

روسیه ادعا دارد که کشتی های اوکراین در این منطقه حرکت های تحریک آمیز داشتند و می خواستند تنگناه کرخ را مسدود کنند.

اما یک چیزی که قابل بحث نیست این است که کشتی گارد ساحلی روسیه بنام دان بر کشتی‌های اوکراینی در اینجا فیر کرده است.

نشر این مطلب در رسانه‌های روسیه و متهم کردن اوکراین به تحریک آن به نظر بعضی ها یک مقدمه برای هجوم های بیشتر روسیه بر اوکراین می باشد.

اما روسیه چه اقدامات بیشتر را میتواند در نظر داشته باشد.

وزارت خارجه روسیه بدون آنکه کدام اقدامی مشخصی را ذکر کند به رژیم اوکراین و حامیان غربی آن در مورد عواقب جدی برخورد بحری صحبت کرد، ولی توضیحات نداد.

از سوی دیگر متحدین اوکراین در غرب هم واکنش زیاد نشان داده اما این واکنش ها هم لفظی می باشند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در این ارتباط کدام اعلامیه رسمی نشر نکرده و این که دیگر کشورهای غربی چه اقدامات عملی را بخاطر این هجوم به مقابل روسیه پیش میگیرند معلوم نیست.

XS
SM
MD
LG