لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۸

افزایش یکبارۀ تلفات امریکایی‌ها در جنگ افغانستان و آزمایشی برای تلاش‌های صلح ترمپ!


افزایش یکبارۀ تلفات امریکایی‌ها در جنگ افغانستان بار دیگر توجه را بر حالت رکودی این جنگ ۱۷ ساله جلب نموده و آزمایشی برای تلاش‌های صلح رئیس جمهور دونالد ترمپ در افغانستان می‌باشد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا تصدیق می‌کند که احساس اصلی‌اش در مورد جنگ افغانستان این بود که افغانستان را ترک نماید، اما هفته گذشته چنین نشان داد که می‌خواهد این بحران را حل کند و تأکید نمود مذاکرات جدی صلح را آغاز کرده است.

قرار معلوم این یک اشاره به کوشش‌های زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان است که با طالبان ملاقات کرده است.

از سوی دیگر ترمپ چنین نشان می‌دهد که به موفقیت مذاکرات چندان اطمینان ندارد و گفته است که این مذاکرات شاید و احتمالاٌ موفق نشود.

در اوایل ماه نوامبر شاروال شهر اگدن شمالی و افسر گارد ملی ایالت یوتا توسط یک سرباز افغان در کابل کشته شد.

روز شنبۀ گذشته ضابط قوای امریکا از لیفن ورت لیدرو جاسوی ۲۵ ساله در جنوب افغانستان شدیداً زخمی شد.

مقامات گفتند که او در جنگ علیه القاعده تصادفاً توسط یک سرباز افغان زخمی شده است.

وی بعد از انتقال به کمپ امریکایی‌ها در ولسوالی گرمسیر در اثر جراحات شدید درگذشت.

مقامات گفتند که او در جنگ علیه القاعده تصادفاً توسط یک سرباز افغان زخمی شده است.

روز سه شنبه مرکز فرماندهی امریکا در کابل اعلان نمود در نتیجۀ انفجار ماین جاگذاری شده در ولایت غزنی سه سرباز امریکایی کشته و سه تن دیگر مجروح شدند.

طالبان که تا قبل از دخالت امریکا در ماه اکتوبر سال ۲۰۰۱ بر افغانستان حاکمیت می‌کردند در اواخر حملات خود را بیشتر ساخته و در بسیاری ولایات افغانستان جنگ‌ها شدت گرفته است.

استراتژی رئیس جمهور ترمپ در افغانستان فعلاً به این امید استوار است که طالبان به میز مذاکره حاضر می‌شوند و بسیاری از کارشناسان امریکایی می‌گویند دورنمای مذاکرات صلح در افغانستان نسبت به هر وقت دیگر اکنون بهتر می‌باشد.

پایۀ دیگر این استراتژی یعنی ختم حمایت پاکستان از طالبان چندان مؤثر نبوده است.

دیود سیدنی که از آغاز جنگ افغانستان بر مسایل مربوط به سیاست دیپلوماتیک و ملکی افغانستان کار کرده به این باور است که در تلاش‌ها صلح افغانستان دستآورد چشمگیر مشاهده نشده، اما او می‌گوید در سفر اخیر خود به افغانستان در ماه‌های اکتوبر و نوامبر با بسیاری از طرفدران حکومت و حامیان طالبان صلح کرده است.

او می‌گوید انتظارات مردم چنین است که صلح ممکن می‌باشد.

به نوشته اسوشیتد پرس یک موضوع دیگری که بحران افغانستان را پیچیده ساخته حضور یک گروه وابسته به داعش در شرق افغانستان می‌باشد و طالبان و داعش خواهان سرنگونی حکومت افغانستان می‌باشند، ولی اختلافات بین خود این دو گروه بسیار عمیق است.

جنرال جوزف دانفورد رئیس کمیتۀ لوی درستیزان قوای مشترک امریکا در اوایل ماه نوامبر اظهار داشت که تلاش‌ها برای آوردن طالبان به میز مذاکره در پشت پرده جریان دارد.

اما او چنین نشان داد که هنوز راه طولانی در پیش است و وضعیت نسبت به یک سال قبل در این ارتباط آنقدر تغییر نکرده است.

XS
SM
MD
LG