لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۷

کمیسیون انتخابات افغانستان تقویم کامل انتخابات ریاست جمهوری آینده را اعلام کرد


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تقویم کامل انتخابات ریاست جمهوری آینده را اعلام کرد.

سرانجام کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تقویم مکمل انتخابات ریاست جمهوری که در ۳۱ ماه حمل سال آینده برگزار میگردد را اعلام کرد.

در تقویم اعلام شده از سوی این کمیسیون، زمان ثبت نام کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری، رای دهنده‌گان، بررسی شکایات، و اعلام نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات مشخص شده‌است.

این تقویم که به روز چهارشنبه از سوی کمیسیون مستقل انتخابات در حضور داشت رئیس و کمیشنران این کمیسیون تصویب شد، یک بخش آن توسط ملیحه حسن یک کمیشنر این کمیسیون چنین اعلام گردید:

"ثبت نام کاندیدان ریاست جمهوری از تاریخ اول الی دوازدهم جدی سال جاری انجام می‌شود، فهرست کاندیدان ریاست جمهوری به تاریخ ۱۸ ماه جدی به نشر می‌رسد، و قره کشی نام کاندیدان نیز در پنجم ماه حوت سال ۱۳۹۷ صورت می‌گیرد."

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان میگوید انتخابات ولسی جرگه ولایت غزنی نیز در ۳۱ حمل سال ۱۳۹۸ همراه با انتخابات ریاست جمهوری یکجا برگزار می گردد.

انتخابات ولسی جرگه ولایت غزنی نیز در ۳۱ حمل سال ۱۳۹۸ همراه با انتخابات ریاست جمهوری یکجا برگزار می گردد.

به اساس اعلام کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان قرار است انتخابات شوراهای ولایتی و ولسوالی‌ها به تاریخ ۳۰ سنبله سال آینده برگزار گردد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری پس از ۲۱ روز از برگزاری انتخابات به تاریخ ۲۱ ثور و نتیجه نهایی را نزدیک به دو ماه بعد یعنی به تاریخ ۲۵ جوزا سال آینده اعلام میکند.

این کمیسیون میگوید که رای دهنده‌گان که قبلاً از ثبت نام بازمانده اند می‌توانند از ماه جدی الی چهارم دلو سال جاری ثبت نام‌شان را تکمیل کنند.

برخی از نهاد‌های ناظر انتخابات هرچند تقویم اعلام شده را مطابق به قانون می‌دانند اما از برخی مشکلات موجود در برابر کمیسیون نیز سخن می‌گویند.

یوسف رشید رئیس اجرائیون بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا به رادیو آزادی گفت که با توجه به ظرفیت و مشکلات تخنیکی مطمئین نیستند که این انتخابات در زمان اعلام شده برگزار شود.

یوسف رشید
یوسف رشید

او افزود:

"در کنار استقبال این نگرانی هم وجود دارد که امکان دارد که بسیار موضوعات تغییر کند و این انتخابات یکبار دیگر به تعویق بیفتد، این که دو یا سه ماه به تعویق می افتند این بعداً معلوم خواهد شد اما با توجه به حالات گفته می‌توانیم که بعداً به اساس خواست برخی‌ها انتخابات به تعویق می‌افتد."

اما با این همه نگرانی‌ها حکومت افغانستان بالای برگزاری انتخابات در زمان معین آن تاکید کرده و گفته است که آنها برای برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده آن آماده‌گی کامل دارند.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور غنی با فرستادن یک ویدیو به رسانه‌ها گفته است که خواست حکومت اینست تا انتخابات در تاریخ که اعلام شده است برگزار گردد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG