لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۴

غنی: پیشنهاد صلح ما غیر مشروط است ولی برای صلح شرایطی داریم


رهبران حکومت وحدت ملی امروز در کنفرانس ژینو در مورد چگونگی و شرایط صلح با طالبان صحبت کردند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان میگوید، برای توافق صلح با طالبان، پروسه مصالحه، شامل شدن طالبان در پروسه دموکراتیک و ادغام آنها در جامعه ۵ سال را تعیین کرده است.

آقای غنی گفت، پیشنهاد صلح ما به طالبان غیر مشروط است ولی برای صلح شرایطی داریم.

او افرود:

"نخست حقوق تمام اتباع افغانستان مخصوصاْ حقوق زنان بر اساس قانون اساسی حفظ گردد، قانون اساسی پذیرفته شود یا تعدیلات در آن بر اساس حکم قانون پیشنهاد شود، خدمات ملکی و نیرو های امنیتی براساس قانون به فعالیت ادامه دهند. چهارم، هر گروهی که با شبکه های تروریستی خارجی و ادارات مخرب دولتی و غیر دولتی که خواهان داشتن نفوذ در افغانستان اند، رابطه داشته باشد، اجازه شرکت در پروسه سیاسی را ندارد."

رئیس جمهور غنی
رئیس جمهور غنی

آقای غنی در سخنرانی امروزش گفت در یک پروسه هشت ماهه مذاکرات با مردم افغانستان، برنامه صلح را تهیه نموده و مردم سه نگرانی اساسی را در این رابطه با حکومت شریک ساخته اند.

به گفته رئیس جمهور افغانستان، نگرانی اول مردم مصئونیت قانون اساسی افغانستان است، نگرانی دوم حفظ مشارکت افغانستان با جامعه جهانی و موضوع سوم این بود که حکومت افغانستان باید پروسه صلح را رهبری کند و این پروسه به رهبری افغان‌ها به پیش برود.

آقای غنی افزود با در نظرداشت همین سه نکته، یک هیئت ۱۲ نفری برای مذاکرات با طالبان تعیین شده است که به گفته وی عبدالسلام رحیمی رئیس دفتر ریاست جمهوری ریاست آن‌را به دوش دارد.

در این گروه محمد میرویس بلخی وزیر معارف، حسینه صافی وزیر اطلاعات و فرهنگ، عبدالتواب بالا کرزی معین وزارت تحصیلات عالی، جنرال عبدالله عباد معاون ریاست امنیت ملی، عطاالله لودین و شاه گل رضایی اعضای ولسی جرگه، شمیم خان کتوازی والی پکتیا، توریالی غیاثی رئیس امور فرهنگی وزارت خارجه، عبدالحیکم منیب معین وزارت حج و اوقاف و عبدالله عطایی عضو ستره محکمه شامل اند.

بورد مشورتی صلح که رئیس جمهور غنی از آن در جلسه امروز ژینو یاد کرد ۹ کمیته دارد که به گفته وی از هر بخش جامعه افغانستان نماینده‌گی کرده می‌تواند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در جلسه امروز ژینو از جزئیات برنامه صلح سخن گفت به گفته آقای عبدالله به غیر از به واقعیت مبدل شدن رویای صلح افغان‌ها هیچ چاره دیگر وجود ندارد.

وی تأکید کرد که تلاش‌های صلح را باید افغان‌ها رهبری کنند:

"صلح باید از افغانها و به رهبری افغانها باشد. همه باید شامل آن باشند. به حقوق بشری تمام افغانها احترام شود، مخصوصاً به حقوق زنان، به قانون اساسی باید احترام شود، دست آوردهای مردم افغانستان که نتیجه قربانی هزاران افغان و حمایت شرکای بین المللی است باید در آن محفوظ بماند."

عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

رئیس اجرائیه حکومت افغانستان گفت، شماری از کشورها در کنفرانس ژینو به حکومت افغانستان پیشنهاد کرده اند که در بخش صلح میان حکومت افغانستان و طالبان میانجیگری می کنند و رئیس جمهور غنی نیز از آن استقبال کرده است.

آقای عبدالله از کدام کشور خاص نام نبرد.

در جلسه امروز ژینو فدیریکه موگرینی رئیس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا روی ادامه حمایت این اتحادیه از افغانستان تاکید کرد و گفت، زمان گفتگوهای جدی در مورد صلح افغانستان رسیده است و اتحادیه اروپا تا حد توانش عقب حکومت افغانستان ایستاده و از تلاشهای صلح آن حمایت میکند.

خانم موگیرینی گفت، آنها میتوانند برای شرکت نماینده گان زنان، اقلیت‌ها و گروه های مذهبی در پروسه صلح زمینه را فراهم سازند و با کسانیکه از جنگ دست برداشته و به زنده‌گی عادی رو می‌آورند کمک کنند.

وی در اشاره به نقش اتحادیه اروپا در تامین صلح در شماری دیگر کشورها گفت، اتحادیه اروپا میتواند به حیث ضمانت کننده توافق صلح و بقای آن کمک کند.

خوشبینی ها در رابطه با تلاش‌های صلح افغانستان بعد از آن بیشتر شد که وزارت خارجه امریکا زلمی خلیل‌زاد را به حیث نماینده خاص اش در امور صلح افغانستان تعیین کرد.

فدریکا موگرینی
فدریکا موگرینی

خلیلزاد به حیث نماینده خاص امریکا به امور صلح تا حال دوبار به کابل و دوحه سفر کرده و اخیراً در با اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر دیدار و گفتگو کرد.

وی در کابل با رهبران افغان و نماینده‌گان جامعه مدنی در رابطه با برنامه صلح گفتگوهای داشت.

طالبان برای اولین بار تائید کرده اند که اعضای دفتر سیاسی شان در قطر روی شرایط خود برای صلح با زلمی خلیل‌زاد رسماً گفتگو کرده اند.

XS
SM
MD
LG