لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۶

سالانه ۲۵۰ مریض صعب‌العلاج افغان بطور رایگان در ترکیه تداوی می‌شوند


یک افغان که در شفاخانه آموزشی و تحقیقاتی آتاترک تحت تداوی قرار دارد.
یک افغان که در شفاخانه آموزشی و تحقیقاتی آتاترک تحت تداوی قرار دارد.

شفاخانه آموزشی و تحقیقاتی آتاترک در شهر انقره ترکیه جای که سالانه ده‌ها مریض افغان به گونه رایگان در آن تداوی می‌شوند.

داکتر محمد عاطف ایرول آک سئکیلی متخصص امراض اورتوپیدی در این شفاخانه در صحبت با خبرنگار رادیو آزادی می‌گوید، در جریان امسال او حداقل پنج شهروند افغانستان را که با مریضی اسکولیوس (کجی ستون فقرات) مبتلا بودند، تداوی کرده‌است.

او می‌گوید، بسیاری مریضان مبتلا به "سکولیوس" یا کجی ستون فقرات دیرتر به او مراجعه می‌کنند و به همین دلیل بیشتر مبتلایان اسکولیوس را تحت عملیات بزرگ جراحی قرار می‌دهد که برخی این عملیات‌ها بیشتر از هفت ساعت طول می‌کشد.

هر چند امکان تداوی چنین مریض‌ها در افغانستان امکان پذیر نیست اما عاطف می‌گوید، تمام مریضانی را که او عملیات کرده صحت‌یاب شده‌اند.

داکتر محمد عاطف ایرول آک سئکیلی متخصص امراض اورتوپیدی
داکتر محمد عاطف ایرول آک سئکیلی متخصص امراض اورتوپیدی

"مریضانی‌که از افغانستان می‌آیند به خصوص مریضان اسکولیوس بودند هیچ یکی آنان‌را بدون تداوی نفرستادم و همیشه کوشش نمودم که آن‌ها را تداوی کنم، در بین همین سال چهار و یا پنچ افغان را مداوا نمودم، مریضانی‌که از افغانستان به ما مراجعه می‌کنند به صورت عموم دیر مراجعه می‌کنند و متأسفانه به زمان‌اش مراجعه نمی‌کنند، باید بگویم که کمک نمودن برای این قسم انسان‌ها برای ما بزرگترین افتخار می‌باشد و وظیفه انسانی ما است."

آمنه دختر ۱۵ ساله از ولایت پنجشیر آخرین مریض محمد عاطف در سال روان میلادی است.

این دختر ۱۵ ساله از ۷ سال به این‌سو با مشکل کجی ستون فقرات روبرو است.

حمیدالله پدر آمنه در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، بیش از سه بار برای تداوی به پاکستان رفتند ولی نتیجه نگرفتند.

به گفته حمیدالله آمنه ده روز پیش در شفاخانه آتاترک عملیات شد و حالا وضعیت‌اش نسبت به گذشته بهتر شده است.

وی افزود:

"در افغانستان هم نزد چندین داکتر رفتیم اما داکتران گفتند تداوی مریض از توانایی ما بالا است، از زمانی که به ترکیه آوردیمش ده روز پیش در شفاخانه آتاترک عملیات شد و حالا وضعیت‌اش خیلی خوب شده."

بر اساس توافقنامه دولت ترکیه با وزارت صحت عامه افغانستان، از ده سال به این‌سو سالانه ۲۵۰ مریض افغان که امکان تداوی‌شان در داخل کشور موجود نباشد، در شفاخانه‌های ترکیه به گونه رایگان تداوی می‌شوند.

بر اساس معلومات اتشه صحی افغانستان در انقره، ۵۰ مریض از طریق قنسولگری ترکیه در شهر مزار شریف و بقیه از طریق وزارت صحت عامه در کابل شامل این سهمیه می‌شوند.

به گفته کارگر نور اغلی، تعداد مراجعه کنندگان سالانه به بیش از ۵۰۰۰ تن می‌رسند و اسناد‌های‌شان پس از بررسی توسط یک کمیسیون مؤظف به وزارت صحت عامه ترکیه فرستاده می‌شوند.

کارگر نور اغلی اتشه صحی افغانستان در انقره
کارگر نور اغلی اتشه صحی افغانستان در انقره

وی افزود:

"کمیسیون مریض‌ها را بررسی می‌کند در صورتی‌که واقعاً در افغانستان امکان تداوی‌شان نباشد و مصرف‌شان بالا باشد کمیسیون فیصله می‌کند که به ترکیه فرستاده شود، سالانه بیش از پنج هزار مریض مراجعه می‌کند و ۲۵۰ تن‌شان از طرف دولت ترکیه پذیرفته می‌شوند."

کارگر هم‌چنان می‌گوید، مریضانی که از طرف دولت ترکیه قبول می‌شوند به صورت رایگان تداوی می‌شوند و اما به گفته وی، مصارف رفت و برگشت و بود و باش در ترکیه به دوش مریضداران می‌باشد.

به گفته کارگر، از این‌که تداوی در ترکیه تجارتی نیست و تداوی معیاری در این کشور وجود دارد بیشترین مریضان صحت‌یاب می‌شوند.

اتشه صحی می‌افزاید، مریضانی که از طرف ترکیه پذیرفته می‌شوند بیشتر‌ شان کودکان و بیماران مبتلا به امراض قلبی و سرطان می‌باشند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG