لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۰

اشرف غنی: انکشاف سکتور زراعت بهترین گزینه برای مبارزه با مواد مخدر است


کنفرانس ژینو که به روزهای ۲۷ و ۲۸ ماه نومبر در سویس برگزار شد، در کنار بحث روی مسایل انکشافی و صلح در افغانستان، مبارزه علیه کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر نیز از بحث های کلیدی این کنفرانس بود.

رئیس جمهور غنی در سخنرانی افتتاحیه به نمایندگان ٦٢ کشور و ٣٥ موسسه کمک کننده به افغانستان گفت، زراعت در سال های اخیر در افغانستان رشد خوبتری داشته، اما ضعف ها در بخش پروسس این تولیدات و رساندن آن به بازارهای جهانی از مشکلات جدی بوده است.

رئیس جمهور غنی تاکید و تمرکز بر سکتور زراعت را مهم می‌داند، زیرا به گفته رئیس جمهور، رشد زراعت می‌تواند در مبارزه علیه مواد مخدر و تأمین صلح و ثبات بین‌المللی کمک کند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

وی گفت:

"عنصر تولیدات زراعتی واقعاً مهم است. چون ضعف ها در بخش تولیدات زراعتی و ارتباط با مارکیت دو مشکل اساسی بوده است. این دو مشکل ناشی از ناتوانی ما نیست، بلکه ناشی از ضعف های سیستم سازی است که نتوانسته ما را با مارکیت های جهانی وصل کند. با ساختن این سیستم ها زمینه ایجاد میلیون ها فرصت کاری به وجود می آید. زراعت کلید ثبات و امنیت بین المللی است و پیشرفت در سکتور زراعت برای پیروزی در مبارزه علیه مواد مخدر کلیدی است."

تاکید رئیس جمهور غنی بر رشد زراعت برای کاهش کشت کوکنار در حالیست که به اساس سروی تازه، طی سال ۱۳۹۷ مجموع ساحات تحت کشت کوکنار در افغانستان ۲۶۳ هزار هکتار زمین را احتوا می کند که بیست فیصد کاهش نسبت به ۱۳۹۶ را نشان می‌دهد.

اداره مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد که در انجام این سروی با وزارت مبارزه علیه مواد مخدر همکاری کرده، خُشک سالی را نیز عامل عمده کاهش کشت کوکنار می‌داند و تاکید می‌کند که در کنار کشت‌زارهای کوکنار، خُشک سالی به سایر اقلام زراعتی نیز آسیب رسانده‌است.

آرشیف
آرشیف

محمد عمر شیرزاد کارشناس و والی پیشین فراه نیز به این باور است که سرمایه گذاری بالای سکتور زراعت می‌تواند باعث کاهش تمایل دهاقین به کشت کوکنار شود، زیرا به باور وی، بیشتر دهاقین به دلیل کمبود عاید محصولات زراعتی، به کشت کوکنار رو آورده‌اند.

وی گفت:

"بهترین راه این است که با دهقان و زمیندار کمک صورت گیرد تا حاصلات بدست آمده مصارف زمین و خانواده وی را مهیا سازد. برای محصولات زراعتی دهاقین باید مارکیت جستجو شود و در کنار آن، زراعت باید میکانیزه شود. من مطمئن استم که این تلاش‌ها در کاهش کشت کوکنار خیلی کمک خواهد کرد."

حکومت افغانستان در کنفرانس ژینو با جامعه بین‌المللی به ویژه کشورهای کمک کننده تعهد کرد که برای از بین بردن عوامل جنگ، مبارزه علیه مواد مخدر جدی تر خواهد شد.

آقای شیرزاد نیز فعالیت گروه‌های مافیایی را زمینه ساز دوام جنگ در افغانستان می‌داند و پیشنهاد می‌کند که برای قطع فعالیت این گروه‌ها، تمرکز بالای کاهش کشت کوکنار باید بیشتر شود.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:19 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG