لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

شهزاده عربستان پس از قضیه خاشقجی برای اولین بار در نشست جی۲۰ ظاهر شد


شهزاده عربستان سعودی پس از قتل جمال خاشقجی خبرنگار عربستان سعودی برای اولین بار دیروز در نشست جی۲۰ در ارجنتاین با دیگر رهبران جهان ظاهر شد.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی پس از تقریباً دو ماه به قصد اشتراک در نشست رهبران جی بیست راهی شهر بوئنس آیرس پایتخت ارجینتاین شد.

در تصاویر که خیلی زود در رسانه ها به نشر رسید، نشان دادند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از شهزاده سی و سه ساله عربستان سعودی استقبال گرم کرده و با او صمیمانه دست می‌دهد.

این نشان می‌دهد که گویا روسیه و عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت در آستانه اجلاس کشور های تولید و صادر کننده نفت اوپیک به توافق رسیده‌اند.

این نشست در ۶ م ماه دسیمبر در ویانا پایتخت اطریش برگزار می‌شود.

اما محمدبن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در این نشست به خاطر قتل جمال خاشقجی خبرنگار سعودی از سوی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به انتقاد های شدید روبه‌رو شد.

ولیعهد عربستان سعودی به رئیس جمهور فرانسه گفت:

" نگران نباش

اما آقای مکرون در پاسخ گفت که او خیلی نگران است:

"من نگرانم."

رئیس جمهور فرانسه با شهزاده عربستان سعودی
رئیس جمهور فرانسه با شهزاده عربستان سعودی

رئیس جمهور فرانسه با ولیعهد عربستان سعودی روی قتل جمال خاشقجی و حملات به رهبری عربستان سعودی بر یمن گفتگو کرد.

جمال خاشقجی خبرنگار عربستان سعودی که برای روزنامه واشنگتن پست می نوشت در دوم ماه اکتوبر پس از این که داخل قونسلگری عربستان سعودی در شهر استانبول ترکیه شد، کشته شد.

گفته می شود محمد بن سلمان دستور قتل وی را صادر کرده است.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه خبر داد که رئیس جمهور امانوئل مکرون در این دیدار، به شهزاده عربستان سعودی گفت که اروپایی ها می خواهند که تحقیق کننده‌گان بین المللی قتل خاشقجی را بررسی کنند و بر ضرورت یک راه حل سیاسی در یمن، تأکید نمود.

در حالیکه قصر سفید به خاطر قتل خبرنگار عربستان سعودی بر مقام های این کشور خشمگین بود، اما ولیعهد عربستان سعودی، دونالد ترمپ و دخترش ایوانکا با یکدیگر پیام می فرستاند.

ضمناً دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا گفت، که آنها کدام بحث و گفتگوی نداشتند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

اوافزود:

"شاید در آینده ملاقات کنیم."

ترزا می صدراعظم بریتانیا در آستانه اجلاس جی بیست به اسکای نیوز گفت، او در دیدار با شهزاده عربستان سعودی بر هر دو مسئله قتل خاشقجی و جنگ یمن تاکید می کند.

او گفت عربستان سعودی باید اطمینان دهد که تحقیقات آنها یک بررسی کامل، با اعتبار و شفاف باشد تا نتایح آن بتواند به مردم اطمنان دهد و آنانی که مسئول اند، باید حساب دهند.

خبرگزاری های چین خبرداد که شهزاده عربستان سعودی همچنان مورد استقبال رئیس جمهور چین قرار گرفت.

زیرا، شی جین پینگ از اصلاحات در عربستان سعودی حمایت می کند.

XS
SM
MD
LG