لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۷

برنامه "CBR" یا ارتقای ظرفیت برای نتایج تا پایان ماه روان میلادی ختم خواهد شد


تصویر از آرشیف رادیو آزادی\
تصویر از آرشیف رادیو آزادی\

کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی افغانستان می گوید، (CBR) یا برنامه‌ی ارتقای ظرفیت برای نتایج تا پایان ماه روان میلادی ختم خواهد شد.

عبدالفرید احمد سخنگوی این کمیسیون روز شنبه به رادیو آزادی گفت، با ختم برنامه‌ی "سی، بی، آر" بست های مربوط به این برنامه در پانزده وزارت خانه‌ای کلیدی تحت پوشش یک پروگرام جدید زیر نام «تغییر» قرار خواهند گرفت.

او افزود:

"برای این‌که ظرفیت‌های که از طریق این برنامه در حکومت جذب شده‌اند کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی با بانک جهانی مذاکره کرده و تنها برای پانزده وزارت خانه عایداتی و کلیدی یک برنامه‌ی دیگر را آغاز کرده تا بست های حیاتی و اساسی در این وزارت خانه ها را تمویل کند."

برنامه‌ای ارتقای ظرفیت برای نتایج "سی، بی‌، آر" در سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز شد که بر اساس آن قرار بود تا سال ۲۰۱۷ بیش از یک هزار و پنجصد تن برای پیش برد بخش‌های اساسی حکومت با معاش‌های بلند در سکتور‌های مختلف ادارات خدمات ملکی جذب شوند.

کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی گفته است این برنامه در سال ۲۰۱۶ به ناکامی انجامید و حکومت در آن زمان توانسته بود تنها ۱۶۰ تن را به این برنامه جذب کند.

به گفته‌ای سخنگوی این کمیسیون بانک جهانی که تکمیل کننده‌ای این برنامه بود به همین دلیل در سال ۲۰۱۶ هفتاد و پنج درصد بودجه‌ای (سی، بی‌، آر) را مسترد کرد.

مسئولان در کمیسیون اصلاحات اداری می گویند، سر انجام این کمیسیون با پول باقی مانده‌ای این برنامه در سال ۲۰۱۷ توانست سقف تعیین شده برای جذب ۱۵۰۰ تن را تکمیل کند.

  • حالا که کمتر از یک ماه دیگر به ختم این برنامه باقی مانده و کمیسیون اصلاحات اداری آماده شده تا تنها بست‌های پانزده وزارت خانه‌ای کلیدی را تمویل می کند، سرنوشت بقیه بست‌ها چه خواهد شد؟

عبدالفرید احمد سخنگوی کمیسیون اصلاحات اداری می‌گوید، بقیه بست‌ها از بودیجه‌ی ادارات مربوط تمویل خواهند شد، یعنی به گفتۀ وی با ختم (سی، بی، آر) قرار نیست کسی بی کار شود.

در همین حال برخی انتقادها نیز نسبت به عملی شدن برنامۀ ارتقای ظرفیت برای نتایج (سی، بی، آر) موجود اند.

عبدالله قرلق یک عضو مشرانو جرگه افغانستان روز شنبه به رادیو آزادی گفت:

"نیت و اراده در قبال "سی، بی، آر" خوب بود اما تمام پروسه در اختیار "سی بی آر" نبود تا مطمئین شده باشیم از شفافیت پروسه، ادارات مربوطه و اصلاحات اداری در این برنامه دخیل بودند و در برخی موارد حق به حق دار نمی رسید."

به گفتۀ آقای قرلق برنامه ی جدید «تغییر» که در ۱۵ وزارت خانه جاگزین "سی، بی، آر" می‌شود باید در آن شفافیت به گونه جدی در نظر گرفته شود.

مسئولان در کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی نیز می‌گویند، شفافیت در استخدام افراد و آوردن اصلاحات در ادارات خدمات ملکی از اهداف اصلی آنان می باشد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG