لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

آرمان ملی: صرف مذاکرات شفاف می‌تواند منجر به تامین صلح در افغانستان شود


امروز کابل در مطالب و تبصره های خود به مسئله صلح و برخی مسایل سیاسی دیگر پرداخته اند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش نوشته که تنها مذاکرات شفاف می‌تواند صلح را در این کشور تامین کند.

سرمقاله نویس نوشته است حالا که تلاش‌های صلح از سوی امریکا افزایش یافته این امیدواری نیز بیشتر شده که بالاخره جنگ‌های چهل ساله در افغانستان خاتمه یافته و مردم در صلح زندگی خواهند کرد.

اما روزنامه نوشته که در این میان حالا این نگرانی از سوی برخی‌ها مطرح می‌شود که در تلاش‌های صلح از سوی امریکا ابهام وجود دارد.

به باور سرمقاله نویس موضوع ابهام در تلاش‌های صلح بخاطری مطرح می‌شود که گفتگوها بدون حضور دولت افغانستان ادامه دارد.

سرمقاله نویس گفته هر چند از گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان استقبال می‌شود اما این خواست نیز از سوی مردم مطرح می‌شود که در همه مراحل مذاکرات باید افغان‌ها دخیل باشند.

مسیر

روزنامه مسیر در مطلبی نوشته است که سفارت ایران در کابل گفته که اظهارات براین هوک نماینده خاص امریکا برای ایران در مورد کمک تسلیحاتی ایران با طالبان غیر مستند است.

در مطلب آمده‌است که سفارت ایران با نشر اعلامیه‌ای گفته که سخنان براین هوک بخاطر توجیه برخی اقدامات غیر شفاف و عجولانه امریکا در افغانستان بیان شده است.

روزنامه گفته که براین هوک نماینده خاص امریکا برای ایران روز پنج‌شنبه انواع اسلحه را به خبرنگاران نشان داد و گفت که ایران این سلاح‌ها را به طالبان در افغانستان و حوثی‌ها در یمن داده‌است.

اما نویسنده مطلب نوشته که سفارت ایران در کابل بیان داشته که واشنگتن تلاش دارد با همچو اقدامات افکار عامه در افغانستان را منحرف ساخته و روابط رو به انکشاف میان کابل و تهران را متضرر سازد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد با اشاره به این موضوع در سرمقاله‌اش نوشته که جامعه جهانی باید از فعالیت‌های تروریستی ایران جلوگیری کند.

در سرمقاله گفته شده که از به میان آمدن نظام استبدادی در ایران تا حالا این کشور در مسایل داخلی یمن، بحرین، عربستان سعودی، لبنان، عراق و دیگر کشورهای خلیج مداخله کرده و به گروه‌های طرفدارش سلاح و مهمات داده‌است.

در سرمقاله روزنامه هم‌چنان آمده‌است که ایران در مسایل داخلی افغانستان نیز مداخله کرده و مانند پاکستان و روسیه از مخالفان مسلح این کشور پشتیبانی کرده‌است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG