لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۰

تا پایان این هفته نتایج ابتدایی آرای انتخابات ولسی جرگه تمام ولایات اعلام می‌شود


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که تا پایان هفته جاری نتایج ابتدایی آرای انتخابات ولسی جرگه تمامی ولایات اعلام می شود.

هرچند که کمیسیون مستقل انتخابات به اساس تعهد قبلی‌اش باید نتایج ابتدایی تمامی ولایات را روز گذشته اعلام می‌کرد اما حالا این کمیسیون می‌گوید که اعلام این نتایج تا پایان هفته جاری به تأخیر افتاده‌است.

ذبیح سادات معاون سخنگوی این کمیسیون روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که تا کنون نتایج ابتدایی ۱۸ ولایت اعلان شده و قرار است تا پایان هفته جاری به شمول کابل نتایج ابتدایی آرای انتخابات ولسی جرگه تمامی ولایات اعلام گردد.

او افزود:

"همه تلاش ما این است که تا پایان هفته جاری نتایج ابتدایی تمامی ولایات اعلام شود پس از آن روند رسیده‌گی به شکایات آغاز می‌گردد که آن کار کمیسیون شکایات انتخاباتی است و زمانی‌که این کار نیز تکمیل گردد فهرست نامزدان برنده انتخابات ولسی جرگه با مردم در میان گذاشته می‌شود."

کمیسیون مستقل انتخابات قبل از این تعهد نموده بود که تا تاریخ ۱۰ ماه قوس روند شمارش آرای تمامی ولایات تکمیل خواهد شد.

اما آقای سادات باز شماری آرا تاکید برشفافیت و آماده ساختن دیتابیس را از عوامل مهم در تاخیر افتادان تاریخ تعیین شده عنوان می کند.

کمیسیون مستقل انتخابات در ادامه روند اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه، شام دیروز نتایج آرای انتخابات ولایت های نورستان، کنر، سمنگان، سرپل و میدان وردک را اعلام کرد.

انتخابات ولسی جرگه افغانستان به تاریخ ۲۸ و ۲۹ میزان برگزار شد اما تکرار تأخیر در شمارش آرا و اعلام نتایج انتقادات نامزدان و ناظرین را برانگیخت.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه پس از بررسی کمیسیون شکایات انتخاباتی طی یک ماه اعلام خواهد شد.

اما کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی روی جدول زمانی آنان نیز تاثیر گذاشته است.

علی رضا روحانی سخنگوی این کمیسیون به رایو آزادی گفت که پس از اعلام نتایج انتخابات هر ولایت، نامزدان آن می‌توانند شکایات شان را به این کمیسیون ثبت کنند.

او افزود:

"آنان مکلف بودند تا نتایج تمامی ولایات را در زمان معین آن اعلام کنند هرچند آنان این کار را نکردند اما ما به مردم آگاهی عامه داده‌ایم تا با اعلام هر نتیجه شکایات شان را ثبت کنند که طبعاً شکایات شان هم به ما رسیده‌است."

آقای روحانی می گوید که با اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ولایات، شمار شکایات نیز روز به افزایش است.

این در حالیست که پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه کمیسیون شکایات انتخاباتی دو روز وقت دارد تا شکایات ثبت شده را بررسی کند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG