لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

مشرانو جرگه: برای نجات افغانستان از مبُدل شدن به سوریه دوم، باید دست به‌کار شد


مشرانو جرگه افغانستان می گوید برای نجات این کشور از مبُدل شدن به سوریه دوم، باید از نشست های حاشیه‌یی بیرون رفت و برای تحقق این روند دست به کار شد.

در ماه های اخیر امیدواری ها به تحقق روند صلح بیشتر شده است و اکنون مشرانو جرگه افغانستان نیز به اراده قوی برای تحقق این روند تأکید می‌ورزد.

این جرگه تاکید می ورزد که طالبان بارها روند گفتگوهای صلح با افغانستان را رد کرده و اکنون جامعه جهانی باید این گروه را باورمند سازد.

محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه که نشست عمومی روز یکشنبه این جرگه را رهبری می‌کرد، تأکید کرد که باید احزاب و نماینده‌گان مردم در شورای ملی نیز در بحث گفتگوهای صلح شریک ساخته شوند زیرا به گفته او تلاش های تک فردی نتیجه‌یی برای آغاز این روند نخواهد داشت.

محمد علم ایزدیار
محمد علم ایزدیار

او افزود:

"آن گونه که دست های گوناگون در افغانستان دخیل استند و در تلاش مبُدل ساختن این کشور به سوریه دوم استند، از این رو نیاز است که میان اقوام، احزاب، مردم به اجماع برسند و هم در سطح منطقه نیز، هرگونه تک روی همانگونه که در گذشته نتیجه خوب نداشته در آینده نیز عین نتیجه را خواهد داشت."

در این میان، اما اراده حکومت و گروه طالبان در پیوند به آغاز گفتگوهای صلح از سوی اعضای مشرانو جرگه هنوز با شک و تردیدهای همراه است.

  • غیرت بهیر یکی از اعضای این جرگه می گوید تعهدات حکومت برای گفتگوهای صلح مبهم است و روشن نیست که آیا جناح های درگیر به راستی اراده‌ای برای تحقق صلح دارند و یا نه؟

اعضای این جرگه به داشتن اراده قاطع جامعه جهانی و حکومت برای آغاز گفتگوهای صلح با طالبان در حالی تاکید می ورزند که، اشتراک کننده‌گان نشست ژینو از طرح صلح حکومت افغانستان اعلام حمایت کرده و تعهد بسته اند که برای تحقق این روند با حکومت افغانستان هم گام خواهند بود.

از سوی دیگر زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در دومین دور سفرهایش از بهر صلح افغانستان، اظهار خوشبینی کرده که تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، مذاکرات صلح میان حکومت و طالبان در این کشور آغاز گردد.

  • اما پاسخ حکومت در این باره چه است؟

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در این باره می‌گوید:

"هم مردم و هم حکومت اراده بسیار قاطع دارند بر این‌که به صلح دست یابند البته از راه گفتگو و سیاسی، ما متعهد هستیم هرگونه تلاش را به خرج دهیم البته با توجه به حفظ ارزش ها، وقتی شرایط ما را بپذیرند وارد گفتگوهای صلح می‌شویم، البته یک نکته را روشن بسازم که در بحث صلح شرط و شرایط مطرح نیست، اما هنگامی‌که ما وارد بحث مذاکره می‌شویم، طبعاً آنگاه شرط و شرایطِ است که معیارها باید لحاظ شود."

با آن که ریاست اجرائیه تحقق صلح را نیاز و اولویت حکومت می‌خواند، اما گلالی اکبری یکی از سناتوران می گوید، اگر اراده قاطع برای آغاز گفتگوهای صلح وجود نداشته باشد، نشست‌ها، دیدارها و سفرهای مقام‌های حکومتی نیز جز به هدر رفتن وقت نتیجه بیش در پی‌نخواهد داشت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG