لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۴

نگرانی وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان از وضعیت نادرست اطفال در این کشور


وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان از وضعیت نادرست اطفال این کشور ابراز نگرانی می کند.

وزارت کار امور اجتماعی شهدا و معلولین افغانستان می گوید که جنگ جاری در این کشور اطفال را نیز متاثر نموده و با مشکلات گوناگون مواجه ساخته است.

فیض الله ذکی وزیر کار امور اجتماعی شهدا و معلولین روز یکشنبه طی نشست مشورتی به هدف رسیده‌گی به مشکلات اطفال با برخی از ادارت خارجی در کابل گفت که اطفال این کشور در کنار مصروف بودن در کار های شاقه، در صفوف جنگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی در مورد چالش‌ها فرا راه اطفال گفت:

فیض الله ذکی
فیض الله ذکی

او افزود:

"اطفال هنوز در منازعات بسیار آسیب می‌بینند به خصوص نیرو های جنگجوی ضد دولتی هیچ رحمی به اطفال ندارند زیادترین تلفات در عملیات آنان می‌شود یک تعداد اطفال معتاد استند و اطفال محبوس یک کتگوری دیگر آسیب پذیر استند ۲۵ کتگوری اطفال آسیب پذیر در کشور ما وجود دارد در رأس آن ۳.۷ میلیون کودک که باید به مکتب بروند از مکتب محروم اند."

این وزارت میگوید که با وجود تلاش های انجام شده ازدواج های قبل از وقت، کار های شاقه، مشکلات صحی، استفاده از اطفال در صفوف جنگ، خشونت، معلولیت، بیجا شدن و رویه نادرست با آنان در سرحدات از موارد اند که زنده‌گی اطفال افغان را تهدید می کند.

این در حالیست که قبل از این نیز سازمان های حقوق بشری و ادارات ملی و بین المللی اطفال ابراز نگرانی کرده اند که اطفال از سوی مخالفین مسلح حکومت در جنگ استفاده می شود.

به اساس ارقام کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هم اکنون از ۵ تا ۶ میلیون اطفال بی بضاعت در این کشور با خطر مرگ مواجه اند.

در عین حال یونسیف یا صندوق وجهی سازمان ملل برای اطفال، سیف د چلدرن یا سازمان جهانی حمایت از اطفال در افغانستان و برخی ادارات دیگر این کشور از وضعیت نادرست اطفال افغان نگرانی کرده اند.

اونوو ون منان رئیس عمومی سیف د چلدرن یا سازمان جهانی حمایت از اطفال در افغانستان گفت که برای حفاظت از زنده‌گی اطفال باید مشترکاً کار شود.

او افزود:

"ما بیشتر در مناطق دوردست کار می کنیم به اساس قوانین افغانستان تلاش می‌کنیم تا در جاهای فعالیت کنیم که نیاز دانسته می‌شود تلاش داریم تا فعالیت‌های ما را انکشاف داده و با حکومت افغانستان مشترکاً کار کنیم."

اما وزارت کار امور اجتماعی، شهدا و معلولین می گوید که حکومت افغانستان برخی برنامه ها را برای بهبود زنده‌گی اطفال این کشور تطبیق کرده است که در زنده‌گی آنان بهبود ایجاد خواهد کرد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG