لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۹

تبصرۀ شماری از روزنامه‌های کابل در مورد تلاش‌های صلح و انتخابات!


تلاش‌های صلح و موضوع انتخابات ولسی جرگه مهم‌ترین مطالب و تبصره‌های روزنامه‌های چاپ امروز کابل را تشکیل می‌دهند.

  • دنیا

روزنامۀ دنیا در سرمقاله‌اش در مورد صلح افغانستان نوشته‌است، هرچند تلاش‌های صلح در این اواخر در سطح ملی و جهانی افزایش یافته، اما در برابر آن موانع نیز وجود دارد.

سرمقاله نویس نوشته که ارگ یکی از موانع در این راستا محسوب می‌شود و نمی‌خواهد که با پروسۀ صلح همکاری صادقانه انجام دهد.

در سرمقاله آمده‌است، هرچند محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بارها گفته که در راه صلح سرش را نیز قربانی می‌کند، اما سرمقاله نویس نوشته که موضوع برعکس است.

به‌گفته سرمقاله نویس موقف گیری‌های اخیر از سوی ارگ به معنی ضد واقع شدن در برابر صلح است.

  • انیس

روزنامۀ دولتی انیس نیز سرمقاله‌اش را به موضوع صلح اختصاص داده‌است.

سرمقاله نویس می‌گوید که جهانیان باید از اجماع ملی و بین‌المللی در رابطه به صلح که مالکیت آنرا افغان‌ها در اختیار داشته باشند، حمایت کنند.

به‌گفته سرمقاله نویس، کشورهای منطقه و فرا منطقه نیز در این زمینه باید نقش تسهیل کننده و همکار را داشته باشند چون به باور سرمقاله نویس مذاکرات بین‌الافغانی بهترین راه رسیدن به صلح است.

سرمقاله نویس نوشته که حکومت افغانستان هیئت مذاکره کننده را تعیین کرده و از طالبان نیز خواسته که اگر واقعاً صلح می‌خواهند دست به اقدام مشابه بزنند.

سرمقاله نویس می‌گوید که طرف مقابل در گفتگوهای صلح برای حکومت افغانستان طالبان است.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش به موضوع انتخابات ولسی جرگه و چالش‌های موجود در آن پرداخته‌است.

سرمقاله نویس گفته که انتخابات ولسی جرگۀ این کشور از آغاز با مشکلات و اعتراض‌ها به همراه بود و عامل آن به نوشته سرمقاله نویس مداخلات حکومت و گماشتن افراد بی‌تجربه و ناتوان در کمیسیون مستقل انتخابات می‌باشد.

سرمقاله نویس نوشته که در روند انتخابات از روز اول جعل و تقلب وجود داشت و سیستم بایو متریک این تقلب‌ها را بیشتر و پی‌چیده تر ساخت.

روزنامه نوشته‌است، تا حالا نتایج ابتدایی چند ولایت اعلان شده، اما شماری از کاندیدان تهدید کرده‌اند که اگر به خواست‌های‌شان رسیدگی نشود پارلمان موازی ایجاد خواهند کرد.

روزنامه برای حل این مشکل پیشنهاداتی را نیز مطرح کرده و گفته که تطبیق قانون اساسی بهترین گزینه در این زمینه است در غیر آن به نوشته روزنامه افغان‌ها هم‌چنان با مشکل روبه‌رو خواهند بود و قربانی خواهند داد.

XS
SM
MD
LG