لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

وزارت داخله: با "تمیم" که با نیروهای امنیتی در کابل جنگید برخورد جدی خواهد شد


وزارت داخله می‌گوید، با تمیم نام مسلح غیر مسئول که قانون را زیر پا کرد و با نیروهای امنیتی در شهر کابل جنگید برخورد جدی خواهد شد.

تمیم فردی که با تعدادی از محافظانش نزدیک به ۲۴ ساعت در برابر نیروهای امنیتی افغان در ساحۀ شهر نو در قلب شهر کابل جنگید.

وزارت امور داخله می‌گوید، تمیم از جمله افراد مسلح غیر مسئول است و با نگهبانانش در برابر نیروهای امنیتی افغان مقاومت کرد و این عمل وی نا بخشودنی است.

نصرت رحیمی معاون سخنگوی این وزارت روز سه شنبه «۱۳ قوس ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که تمیم و محافظانش از یکسو قانون را زیر پا کرده و از طرف دیگر به نیرو های امنیتی افغان تلفات وارد کرده‌اند.

نصرت رحیمی
نصرت رحیمی

او افزود:

"عمل را که تمیم و محافظین وی انجام داد به هیچ صورت قابل بخشش نیست، با آنان طبق قوانین نافذۀ کشور به شکل جدی برخورد صورت می‌گیرد."

به‌گفته آقای رحیمی تمیم پس از چاشت روز دوشنبه زمانی علیه نیروهای امنیتی دست به سلاح زد که بر اساس فیصلۀ محاکم نیروهای امنیتی خواستند، خانه‌ای را که وی در آن بود و باش دارد به مالک اصلی‌اش اسدالله نام تسلیم کنند.

وی تأیید می‌کند که تمیم پسر اندر جنرال رحیم وردگ وزیر دفاع پیشین افغانستان است و در این مورد که وی چگونه این همه سلاح و مهمات را به‌دست آورده‌است بررسی‌ها انجام خواهد شد.

وزارت امور داخله می‌گوید که در درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و افراد مسلح تمیم یک پولیس کشته و شش تن دیگر زخمی شده‌اند که وضعیت صحی یکی از آنان وخیم است.

همچنان این وزارت می‌گوید که در این رویداد سه محافظ تمیم نیز زخم برداشته اند.

در عین حال بصیر مجاهد سخنگوی قوماندانی امنیه کابل می‌گوید که تمیم با ۱۳ تن از همراهانش پس از چاشت روز سه شنبه به نیروهای امنیتی افغان تسلیم شد.

مشرانو جرگۀ افغانستان نیز در نشست عمومی روز سه شنبه‌اش در این مورد بحث کرد و این عمل تمیم و نگهبانانش را غیر قابل تحمل خواند.​محمد علم ایزدیار

محمد علم ایزدیار معاون اول این جرگه در این باره گفت:

"در چند صد متری ارگ یک کس می‌آید و در برابر نیروهای تنفیذ قانون از راکت و پیکا کار می‌گیرد و سه پولیس را به شهادت می‌رساند، متأسفانه که این موضوع بسیار سخت است و ما امیدواریم که در این موضوع با قاطعیت برخورد شود."

این رویداد در حالی رخ می‌دهد که نیروهای امنیتی افغان دو روز پیش فرد مسلح غیر مسئول به نام نوید و چند تن از همراهانش را در ولایت تخار دستگیر کردند.

فعالیت‌ها و زورگویی‌های افراد و گروه‌های مسلح غیر مسئول همواره یکی از چالش‌های جدی در افغانستان بوده و مردم همیشه گفته اند که این افراد و گروه‌ها به قانون تمکین نکرده و زنده‌گی مردم را دشوار ساخته اند.

اما وزارت داخله افغانستان روز دوشنبه گفت که تا دو روز دیگر دستگیری افراد مسلح غیر مسئول در سراسر این کشور آغاز خواهد شد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG